Maxima, URL, Besparen

Maxima
Ondertussen een aardig rijtje: Lance Armstrong, Eppo, Raymond Sluiter, Top of Flop, Marc Overmars, Meneer Kaktus, Voetbalplaatjes, Bananasplit, Hollands Diep. Zij kwamen terug. (Nu Feijenoord nog, en Wendy van Dijk).’ Herhaal je successen’ is een bekende tijdschriftenwet: herhaal succesvolle acties, herhaal succesvolle onderwerpen of cover-extra’s. Soms is het beste idee hetzelfde idee. En dat geldt voor alles en iedereen: van televisieprogramma’s tot sporters tot de tijdschriften-zelf. Hollands Diep kwam terug, mooier dan toen, dikker dan toen, en slimmer dan toen. Want wie staat in de nieuwe Hollands Diep, donderdag a.s. in de winkel, op de cover? Maxima! Want wie is de populairste vrouw van Nederland? Maxima, op afstand. De lezeressen van het blad Vorsten Royale kozen haar deze maand zelfs tot de populairste prinses van de wereld. Prinses Maxima scoort op de cover van elk blad – Libelle, Nouveau, Gossip, Revu, Opzij, HP De Tijd, Vrij Nederland, BeauMonde. Over herhaal je successen gesproken. En natuurlijk bij elk blad een bijpassende invalshoek. In Weekend deze week getut over de vele koninklijke vakanties, in cultuurglossy Hollands Diep een beschouwing van emeritus Herman Pleij. Maxima als loper, als de universele sleutel voor elke willekeurige deur, voor elk willekeurig tijdschrift. Kóninklijke loper, nu je het zegt. Van Privxe9 tot Hollands Diep.

URL
Een vriend van mij is helemaal van nu. ‘s Avonds voor het slapen gaan claimt hij URL’s. Daar kun je het behoorlijk druk mee hebben, want veel uitgevers en andere rechthebbenden laten dat sloffen. Voor acht euro manoeuvreer je jezelf in een machtspositie. Hij heeft al: www.cosmogirl.be.
Hij heeft al www.bldndktr.nl deelde hij vrolijk mee.
Maar hij heeft ook www.wimvanhanegem.nl. en www.hanskraayjr.nl. Volgende week gaan we uitgebreid brainstormen. Want www.beatrixtreedtaf.nl bestond ook nog niet, tot één minuut geleden.

Besparen
Recessie. Dus ga je kijken waar je kunt besparen. Iemand neemt ontslag en wordt niet vervangen. Een forse investering wordt opgeschoven. Weelde-franje wordt gesnoeid (Eten buiten de deur, business class vliegen). Kunnen we het blad misschien duurder maken? (Nee). Ook niet vijf eurocent? (Nee). Kunnen we goedkoper papier gebruiken? (Nee). Wat wél kan, gebeurde in een vorige recessieperiode. Libelle en Margriet hadden bij elkaar een drukoplage van 1.500.000 miljoen exemplaren. Dus kwamen we tot de volgende creatieve recessie-ingreep: van elk exemplaar werd een millimeter papier afgehaald. Massablad Libelle werd één millimeter minder breed en xe9xe9n millimeter minder hoog. Massablad Margriet ook. Niemand merkte dat, zelfs de eigen redacteuren merkten het niet. De accountant merkte het wel. Want een gemiddelde Libelle is 100 pagina s dik. En dat keer 800.000 (de drukoplage). En dat keer 52 (weekblad). En dat bij een hoge papierprijs. Besparing geslaagd! (Ik vind inderdaad Panorama wel klein geworden, en Revu, en Vrij Nederland, enIntermediair, en Het Parool, en Aktueel, en Marie Claire).