Rob’s Kiosk: Vrouwen
Ik kan niet wachten om de leukste rubriek die ik in jaren zag, te beschrijven. Er zijn ondertussen veel tijdschriften die over de emoties van sport gaan, de cultuur er omheen, de geschiedschrijving. Niet de uitslagen en ‘ik heb alles aan het team te danken’. Niet het wedstrijdverslag en ‘dat laat ik aan mijn zaakwaarnemer over’. Nee, voetbaltijdschriften als Hard Gras, Santos, Panenka, Staantribune. Wielrentijdschriften als De Muur, Etappe, Soigneur, Bahamontes.
In het van oorsprong Belgische blad wielrenblad Bahamontes zag ik die rubriek. Eén pagina, achterin. Op die pagina wordt elke keer een topwielrenner geïnterviewd. Renners als Hinault, Jan Janssen, Zoetemelk, Hennie Kuiper. En ze worden niet voor de zoveelste keer geïnterviewd over hun successen, nee, de interviewer belt ze over die ene wedstrijd waarin ze láatste werden. Merckx laatste! Zoetemelk laatste! Naam van de rubriek: De Rode Lantaarn. En ook nog eens op de laatste pagina van het blad!(Uitroeptekens tekort). Hennie Kuiper had helemaal geen zin in het gesprek, ‘U weet toch wel dat ik wereldkampioen ben geweest?’ In 1973 werd hij laatste in de Ronde van Vlaanderen, en sorry meneer Kuiper alleen daárover gaat deze rubriek. Korzelig werd tenslotte opgehangen.
Draai iets om en je krijgt iets leuks. In een bijlage over gezond eten af en toe iemand die vertelt over de ongezondste calorieën-bom zij ooit at. Een topscorer die vertelt over dé gemiste kans. Een topkeeper die vertelt over dé blunder van 2016. Een rubriek over beroemde bestsellers maar dan elke keer iemand die vertelt bij welke bladzij hij in slaap viel.
Het tijdschrift Bahamontes is meer dan éen leuke rubriek. Topwielrenner Tom Boonen over zijn littekens, na tientallen valpartijen zijn er heel wat souvenirs te zien. De littekens close en daarbij het verhaal. Een elleboog met acht verhalen. Daarna, de weduwe van meervoudig Tour-winnaar Laurent Fignon (net 50 en aan kanker gestorven): ‘De laatste week heeft hij niets meer gezegd’ ‘Hij werd 50 in zijn kamertje in het hospitaal’. Verderop het verhaal over Roger Decock, de oudste nog levende winnaar van de Ronde van Vlaanderen, 88 jaar. In het midden van het blad: Jeannie Longo (13 keer wereldkampioen, 59 nationale titels), nu 56 jaar: ‘Wist je dat ik overal mijn eigen lakens meezeul?’. Daarna, een mooi verhaal over valpartijen: ‘Wie bang is, valt. Wie niet bang is, valt ook. Maar minder’. En over die dramatische 18 mei 1978, de dag waarop Eddy Merckx zei: ‘Ik ben niet meer geschikt voor sport op topniveau’.
Bahamontes een blad over wielrennen? Nee. Verhalen achter de littekens, kanker, verliezen, valpartijen, opgeven, ouderdom, vergeten worden, in de knop verpieterde talenten. Veel meer vrouwen dan gedacht lezen Bahamontes. Verbaast me niets. Oja, geweldig boek over Alfonsina Strado! De enige vrouw ooit die tussen en mét de mannen de Ronde van Italië reed (1924).
Robs citaten
‘Hij zat achter mijn vriendin aan. Toen ik dat had verijdeld, had hij binnen een half uur twee Chinese meisjes geregeld’ (Over Daan Roosegaarde, HP De Tijd)
‘Ik vind hem zo mooi, dat hij in de winter gewoon in de woonkamer staat’ (Anna Marie Deary over haar Harley-Davidson, MarketingTribune)
‘Seksueel ben ik uit de kast, maar als patiënt zit ik er nog in’ (Erwin Olaf over zijn longemfyseem, HPDe Tijd)
‘Ik werd achttien en vond het de hoogste tijd om een blad te beginnen’ (Peter Muller, ooit Hitweek en Candy, in de VaraGids)
‘Maar ik kijk er enorm naar uit weer te gaan drinken. De flessen staan nog net niet klaar’ (Thijs Römer over stoppen met drinken, Weekend)
‘Wat een lelijk ding! De stof is goedkoop en kreukt aan alle kanten. Ik krijg er een nachtmerrie van’ (Couturier Paul Schulten over de jurk van Angela Schijf, Story)
‘Elk woord dat je aan Johan Cruijff wijdt, is een woord te weinig’ (Rafaël van der Vaart, Helden)
Robs getal: 29
Een folder, is dat niet ontzettend ouderwets? Had je dat honderd jaar geleden al niet? Klopt, klopt allemaal. Maar folders zullen blijven, zoals dagbladen zullen blijven, en boeken, héel veel tijdschriften. Uit recent 2006-onderzoek blijkt: 29% van de omzet hebben winkels te danken aan het verspreiden van folders.