Stapeltje en mooi weer

Stapeltje
Wat is dat nou eigenlijk, voetballen? Met elf tegen elf achter een bal aan rennen en als de bal in een net gaat is de helft blij. (Ja mam, erg leuk, sst de wedstrijd begint.) Wat is dat nou eigenlijk, bladenmaken? Je neemt een velletje papier, 20 cm bij 30 cm. En dan honderd van die velletjes, of meer. En al die stukjes papier leg je niet naast elkaar, maar óp elkaar. Een lekker dik stapeltje. Nietje erdoor of wat lijm er tegenaan, klaar. Bladenmaken is: het voor elkaar krijgen dat iemand dat stapeltje oppakt. Naar pagina 2 gaat. Omslaat. Bladenmaken is: ervoor zorgen dat het stapeltje niet gaat vervelen. Dat de lezer dóórbladert, dwangmatig door mxf3et bladeren. Dat de lezer denkt: ha, volgende week weer! Kom op met die acceptgiro, ik wil niet xe9xe9n nummer missen. Elk jaar komen er in Nederland 60 à 70 nieuwe tijdschriften bij, ook in 2008 is dat weer het geval. Met tromgeroffel komen ze alle zeventig van de drukpers – alweer zeventig unieke gaten in de markt – maar na een jaartje (of minder) geldt voor de meeste bladen: opsporing verzocht. Diagnose: wiegendood. Bladenmaken blijkt een vak. Hoera, trouwens! Want waarom gaan de meeste stapeltjes niet vervelen, waarom zijn de meeste bladen best onderhoudend? De juiste ideexebn staan er op de juiste manier in, in de juiste volgorde. En over de invulling van ‘juiste’ kun je een boek vol schrijven. Exe9n voorbeeld: een goed gemaakt blad barst van de ritmes, is een en al afwisseling: groot beeld/klein beeld, interview/essay, emotie/nuchter, mode/culinair. En dat hele ingewikkelde bladenmakersfeestje begint met de juiste cover, pagina één, het visitekaartje, de eerst grap van de conferencier. Een goede cover overdrijft, dikt aan, maar staat niet los van de inhoud. De kunst is om in de kiosk op te vallen, maar wel met iets wat bij je formule past. Zet morgen het woord ‘kut’ op de cover van Libelle, groot over de hele breedte, chocoladeletters van coast to coast, en je bent talk of the media. Ja hoor, opgevallen, lekker stoer gedaan, heel Nederland ziet het en praat er over. Opvallende verkoop, maar de schade is niet te vatten. Alleen opvallen is dus niet het criterium. Wat je ook doet, de cover moet bij je blad blijven passen. Drie actuele geslaagde visitekaartjes,  Ze onderscheiden zich in de sfeer van het blad: Ode, Quote, FHM.  De cover van het blad Ode valt op door ingehouden te zijn zoals het blad is, fluisterend serieus. Het blad Quote valt al vanaf de lancering, ooit, op door een afwijkend typografisch coverbeleid.  Veel tekst, nauwelijks beeld en altijd krachtig. Ook deze keer. Subtiel, maar wervend genoeg voor de doelgroep. Deze cover van FHM is haast te mooi voor het blad.  Een blad vol testosteron, deze maand stijlvol vertaald: Victoria Koblenko, net weer single, dus het coverwoord ‘stout’ belooft.

Mooi weer
Glamour liet zien dat het best kan: een blad op Troskompas-formaat. Troskompas deed het eerder, Red ook. Nu BeauMonde, Stars en Marie Claire. Handbagsize naast de gewone size, op die manier krijg je twéé plekken in de kiosk. Twéé plekken, cadeautje erbij, afgeprijsd naar één euro, in pakket met een ander blad: je haalt wat uit om meer te verkopen. Maar soms gaat het vanzelf. Het afgelopen weekend hadden xe1lle tijdschriften van Nederland een verkopende gimmick. Mooi weer! Gratis en voor niets het beste cadeautje. Bij blauwe lucht wandelen meer mensen dan anders in de winkelstraat, en zonneschijn maakt zorgeloos. ‘Wel ja, nxf3g een lekker blaadje.’ Actieperioden worden zorgvuldig ingepland, met de Enkhuizer Almanak op het bureau.