Truck en Blunders

Truck
Zelf op de cover van een tijdschrift of iéts van je zelf – is dat van de laatste tijd? Nee. Zeven en twintig jaar geleden begon het blad Truckstar, voor al uw Henk Wijngaardromantiek, er mee. Al 27 jaar verschijnt elk jaar, in april, het Truckstar-Fotojaarboek. Elk jaar een groot succes. Wat is het principe? Stuur een foto van je truck op en die foto komt in een boek.
Er worden elk jaar zo’n 900 foto’s ingestuurd. Al die 900 trucks komen in het Jaarboek, met een kort tekstje (merk, bouwjaar, kilometerstand, bedrijf, naam chauffeur). De praktijk leert dat elk bedrijf een fors aantal van deze jaarboeken koopt, zéker wanneer hun Scania op de cover staat. Dus, even voortbordurend: stuur de foto van je pasgeboren baby op, voor het Baby-Jaarboek 2009. Stuur je trouwfoto op, voor het Bruidspaar-Jaarboek. Stuur een actiefoto van je voetballende zoontje op, voor het Grote Voetbalplaatjes Boek.

Blunders 
Eén keer per jaar ben ik betrokken bij de BlunderLunch. Nu al een workshopklassieker. Zeshonderd man in de zaal en op het podium acht vaktoppers: uitgevers van tijdschriften, directeuren, hoofdredacteuren. Elke podiumgast mag, acht minuten lang, alleen maar praten over zijn fouten, zijn verkeerde inschattingen of over grove blunders die hij ooit maakte. ‘Met lichtbeelden’. Een hilarisch uurtje, want de genodigden zijn oa gevraagd omdat ze met net genoeg zelfspot de ene anekdote na de andere kunnen vertellen. Derk Sauer, succesvol in Rusland, vroeg: ‘Mag ik het hele uur?’ Helaas niet. In zijn acht minuten vertelde hij het verhaal over de introductie van de leesmap in Rusland. Dxe1t zou een geweldige klapper worden, van de Poolse grens tot aan Japan voor elk Russisch gezin tien tijdschriften bijeen in een mooie map. Maar het werd een flop. Derk: ‘Russen zijn niet gewend om iets na een week terug te geven’. Cisca Dresselhuys (v/h Opzij) deed ook mee. Een van de allereerste coverteksten die zij voor Opzij maakte, luidde: ‘Kut ruikt lekker’ (Cisca toont cover). Honderden opzeggingen! Want wél waar of niet waar, het was nog tuinbroekentijd en er waren wel andere manieren om meer van je lijf te gaan houden. En zo vloog de BlunderLunch om. Een hoofdredactrice van een groot vrouwenblad zei ooit tegen de koningin: ‘Beatrix, wilt u koffie?’ En Beatrix antwoordde: ‘Graag mevrouw’. Een boekenuitgever investeerde vier jaar geleden 20.000 euro in een beloofd manuscript – manuscript moet nog komen. Een hoofdredacteur voor een volle zaal bij de lancering van zijn nieuwe blad: ‘Een prachtig tijdschrift, verrassend, onderhoudend. Typisch iets voor speelse Peugeot-rijders, niet voor volgevreten veel te degelijke Volvo-types’. Op de eerste rij zat het management van Volvo-Nederland, de belangrijkste adverteerder. Het idee BlunderLunch (met foute broodjes) is gemakkelijk naar elke branche te vertalen en frist elk congres of gala op. Een BlunderLunch (BLunch) met zes ex-scheidsrechters! (Dat doelpunt was niet buitenspel). Met voetbaltrainers (Verkeerde aankopen; Arjen Robben had ik nooit moeten wisselen). Met televisieproducenten (Verkeerde presentator, verkeerd tijdstip). Voor de volgende tijdschriften-BlunderLunch nodig ik het blad Knippie uit. Niks mis met Knippie: degelijk, pak de schaar, knippieknippie en je hebt een vrolijk jurkje voor je kind. Om wat reclame te maken ligt een gedeelte van Knippie deze maand op de achterkant van Ouders van Nu. Slim. Maar Ouders van Nu had ook al een deal met Durex, én met Sensilube. Dus deze maand ook op de achterkant van het blad, boven op de Knippie, een gratis condoom (Pleasuremax) en een gratis proefmonstertje glijmiddel. Kinderrijke Knippie komt er nog net boven uit en roept wervend: Gratis voorproefje!