75, Rusland en Wedstrijd

75 
Wat is de overeenkomst tussen Donald Duck en Libelle? Ze bestaan deze maand allebei 75 jaar. Wat is het verschil? Donald Duck kwaakt het van de daken,Libelle niet. Beide hebben gelijk. Donald Duck is een oud ‘merk’, klassiek – cool dat je grootvader het ook al las – everybody loves Donald en Katrien. We kunnen niet wachten tot 2034, het eeuwfeest. Libelle is ook oud, maar sst… dat mag eigenlijk niemand weten, je ziet het er ook niet aan af. Libelle werkt, uit lijfsbehoud, keihard aan een bijdetijdse jonge uitstraling: site, vrouwenTomTom, thriller, B&B hotel in Barcelona, steeds hippere Zomerweek. Die 75 komt eigenlijk slecht uit, en straks 80, táchtig, daar moet je al helemaal niet aan denken. Dat oma het ook al las, is bij vrouwenbladen averechts gaan werken. Afspraak: vanaf nu gaan we beleefd doen. Vanaf nu vragen we oudere dames(bladen) niet meer naar hun leeftijd.

Rusland
Er is een populaire, van oorsprong Amerikaanse tv-serie, dus denk je al gauw: waar blijft het blad?  Het blad is er. Prachtig en dik, veel sex en veel city, inderdaad: het magazine Sex and the City. Niet in Amerika gelanceerd, maar in Rusland! De Russische Cosmopolitan, met het alleenrecht op sex&city, ligt niet meer alleen in bed.

Wedstrijd
De lezeressen van het blad Vorsten kiezen de aantrekkelijkste Oranje-prins van Nederland. De regionale pers in Noord-Holland kiest de leukste kroeg van de provincie. Cosmopolitan koos de mooiste benen van het land. Het blad Oog (Rijksmuseum) organiseert de competitie ‘Mooiste naakt van Nederland’. Eerst een oproep, dan nomineren, dan bij DWDD (om te ontdekken dat het programma op zomerreces is) en tenslotte op de cover de uitslag. En over die uitslag moet gepraat of elders gepubliceerd worden. Alles wordt bedacht om publiciteit te genereren. Dus organiseer de wedstrijd: wie is de populairste radio-dj van het land? En publiceer de uitslag op een moment dat Evers c.s. nog niet op vakantie zijn. Regel in hartje zomer een enquxeate of een wedstrijd over topless, sex en vakantie, liefst alledrie elementen ineen. Een drankvraag erbij en by the way: ja/nee met condooms? Waarschijnlijk 83% ‘NEE’. De voorpagina van De Telegraaf is in de zomer makkelijk te versieren, en betere publiciteit is er niet. De meeste wedstrijden en competities zijn voor je blad imagoversterkend. Daar zoek je je onderwerp op uit. Maar soms is de opzet: zovxe9xe9l mogelijk respons. Wil je érg veel mail of sms? Organiseer dan een gedichtenwedstrijd. Heel Nederland kan dichten, blijkt altijd weer. Een rijm is snel gemaakt, zei je ik blijf altijd bij je?, en gesterkt door de complimenten van de andere Sinterklaasvierders gaan de volksstammen los. Wil je als culinair blad veel respons? Organiseer dan een groentesoepwedstrijd. Heel Nederland heeft zijn hoogst persoonlijke groentesoeprecept. Kan niet mis. Doe er nxf3g wat worteltjes bij en deze keer wat gele paprika en het groentesoeprecept is opeens exclusief en hoogstpersoonlijk. Interesseert respons je niet zoveel? Organiseer dan een visreceptenwedstrijd. Vis is moeilijk, van vis moet je verstand hebben, dus kleine responsvangst. Dé topper bij vrouwenbladen, kan elk jaar herhaald worden: fotografeer je slapende man. Hón-der-den! (‘John, ga even zó liggen, hoofd wat meer naar links, precies goed en doe nu een tijdje je ogen dicht’). Dé topper bij gossipbladen: laat je fotograferen met een Bekende Persoonlijkheid, persoonlijkheid of niet. Dxe9 topper bij mannenbladen: fotografeer je liggende vrouw of vriendin. Verdere aansporing of detaillering volstrekt overbodig. De beschrijving van de gemiddelde inzending krijg ik niet langs mijn spamfilter.