Vuist, Simpel, Size

Vuist
Januari, dus: nieuwe start.
1) Borsten verkleind. 2) Racefiets gekocht. 3) Zojuist bevallen. 4) Verse weduwe. 5) Vanaf nu in rolstoel. 6) Sinds een week werkloos. 7) Huis te koop gezet. Eerste chemokuur. 9) Blind date leverde eindelijk wat op. 10) Emigratie. 11) Gestopt met de pil. 12) Eigen bedrijf begonnen.
Twaalf vaak vertoonde vrouwenbladonderwerpen. Dus: doe het eens anders. Maak van het tijdstip gebruik en bundel dit soort items een keer, in een oogwenk zit je van 12 op 22. Zo word je januarinummer het logische themanummer ‘Nieuwe Start’. 13) En nu scheiden! 14) Eindelijk eigen website. Themanummer! Voorspelbare ideexebn krijgen, eenmaal bijeengedreven, opeens weer glans en legitimiteit. Van losse vingers maak je een vuist; en een vuist heeft meer impact in de vechtmarkt losse verkoop. Waarbij natuurlijk ook de klassieke vinger ‘Op dieet gaan’ ruimte claimt. En krijgt 15).

Simpel
Tot voor kort was vrouwenbladen maken in januari simpel. Je hoefde eigenlijk helemaal geen bladenmaker te zijn! Kerstnummers maken is ook makkelijk, dus dat je het vak niet beheerst, blijkt pas in februari. Begin januari: DIEET! DIEET! Wég met de Kerstkilo’s. Vijf pond er af, tién pond eraf. USweekly kopt deze week: ‘Drop a Dress Size in a Week’. (En straks, in april, als het strand lonkt: Het BIKINIdieet. En nxe1 de vakantie: Wég vakantiekilo’s. Vlak voor Kerst, het vóórdieet: Nu afvallen, straks lekker eten. En dan is het al weer januari). De dieet-items hebben hun kracht in de loop der jaren verloren, we zijn nu het héle jaar met gezond doen bezig. Vreet maar klem werd caloriebewust.
Trouwens, een nog steeds mooi verkopend item: ‘Zet je man stiekem op dieet’.

Size
Kwantiteit is, naar blijkt, een effectief creatief middel. Eigen Huis&Interieur werd dikker, het blad Glossy ook. Libelle volgde, daarna vtwonen en Margriet. En vanaf overmorgen sluit Cosmopolitan aan. De Australische Cosmo gaf het voorbeeld, maar vanaf nu ook hier elke maand 72 pagina’s erbij, gemiddeld 50% meer. Dikker, gróter, de associaties duikelen over elkaar heen. Cosmo verloochent haar (sex)formule natuurlijk niet en zet prominent op de cover: ‘Size Does Matter’ – is sex ook pluis met een kleine pielemuis? (‘Uit onderzoek blijkt: 25% dumpt hem daarom’). Maar ook: Meis does matter.  Groot op de nieuwe cover: Sylvie van der Vaart-Meis, ‘sterk en openhartig’. Gelukkig weten we nu definitief: size maakt wel degelijk een verschil. Overal, en zeker bij het verleiden in de kiosk.