BestBites

BestBites
De Week van het Tijdschrift duurt twee weken. Dat is marketingvondst nummerxe9en. Het is nu Weken van het Tijdschrift. Koop voor 6 euro aan tijdschriften enje krijgt bij de kassa de massaglossy BestBites cadeau. Ik was hoofdredacteur van BestBites, dus geen goed woord over dit cadeautje. Over alles is nagedacht, ook over de periode. De Week van het Tijdschrift wil de losse verkoop vantijdschriften bevorderen, dus organiseer je zoiets niet tijdens Kerstmis. Kerstnummers worden al geweldig verkocht, dat geldt voor elke cover waar Kerstop staat, daarom bedenk je ‘voorpretKerstnummers’ voor november. Mensen hebbendan tijd, zelfs voor dubbelnummers, en redacties bewaren top-items voor delaatste weken van het jaar. Januari is traditioneel een slechte verkoopmaand,het geld is op, even bekomen van alle slingers. September en oktober zijntopmaanden voor de woonbladen: we gaan weer naar binnen en inderdaad, er moetwat gebeuren. Mei is piekmaand voor tuinbladen, de aarde komt tot leven. Dezomermaanden zijn top voor de gossippers, op het strand leest een scheidinglekker weg, Het weekblad Donald Duck verkoopt heel goed in de grote vakantie, zó goed dat soms overwogen wordt in die periode twee keer per week teverschijnen. Maart & september & nieuwe mode horen bij elkaar, gevolg: eenbeetje glossy brengt in die maanden een (goed verkopend) modenummer.
Een grote tijdschriftaktie plan je niet in een periode die toch al goedverkoopt, en al helemaal niet in treurnismaand januari. Met geen stok krijg jein januari mensen naar de kiosk, zelfs een opvallende actie helpt dan niet. In de zomer en tegen Kerst gáat iedereen al naar de kiosk, het kan haast nietbeter, men heeft geen zetje nodig. Blijft over: eind april/begin mei. In aprilkomt het kioskbezoek op gang: mooi weer, zin in de zomer, plannen maken. April is dé favoriete lanceringsmaand. Profiteer van het tij: lanceer bij vloed, tegen eb is niet op te boksen.

Merk
In verkiezingstijd gaat het allang niet meer over de precieze inhoud van hetverkiezingsprogramma. Image! Imago! Is Pechtold nog wel een sterk merk? Hoekleuren we Cohen? Inderdaad, even niets doen aan het goedlopende item Rutte. InAmerika is het niet anders. New York Magazine bracht een grote reportage overhet merk Sarah Palin. Meteen maar ‘het sterkste merk van het land’. Alsof ergeen Google en Coca Cola bestaat. In het blad en op de cover een geweldigebeeldondersteuning: Sarah gekoppeld aan de logo’s van Pepsi, Ford, Pizza Hut, Mastercard.
(Er moeten in ons land nog 5 weekblad-coveritems worden bedacht, voor de verkiezingen)

Gigolo
De vibrators hebben hun beste tijd gehad, als cadeautje voor een nieuweViva-abonnee. Op het www is alles anoniem te krijgen, je hebt Viva niet meer nodig. Ook de dekbeddenrage is voorbij, heel Nederland slaapt nu onder eentijdschriftendekbed, en in de linnenkast liggen de reserves. Na het zoveelstegeurtje, het zoveelste horloge, het zoveelste keukenapparaat(als er maar eenstekker aan zit) is elk blad  op zoek naar iets anders, iets opvallends.Het blad Linda werd souteneur. Word abonnee en kies uit: een luxe tas of eengigolo. Het blad Glamour zegt tegen nieuwe abonnees: wij betalen uwechtscheidingskosten (Zeer trendgevoelig. Als je huwelijk rammelt zijn er tweepaardenmiddelen om de aandacht tijdelijk te verplaatsen: we nemen een kind ofwe gaan verhuizen. Maar het huis raakt niet verkocht. Dus wordt er meergescheiden)
We zetten de trend even door. Word nu lid van Ouders van Nu, wij betalen uwbevalling. Voor elke nieuwe abonnee op het blad Tuin&Co: twee uur lang een tuinman. Voor nieuwe abonnees op VtWonen: Jan des Bouvrie houdt een exclusieve lezing. Voetbal International? Nieuwe abonnees kunnen uit tien profvoetballerskiezen voor een telefoongesprek van 10 minuten. En natuurlijk worden de eerstehonderd nieuwe Playboy-abonnees uitgenodigd de fotosessie voor hetaugustusnummer bij te wonen.