Jubileum

Jubileum

Vier je als blad de komende tijd geen jubileum? Dan ben je niet creatief genoeg. In september worden de grote items voor het volgend jaar gepland. Welke gasthoofdredacteur in 2011? Het duo Storms/Brink? Arnon Grunberg? Eindelijk Saskia Noort? Okay, daar komen we uit. Welke enquête in 2011? Niet ingewikkeld doen: verzin een onderzoek over geld of over seks. Hoeveel procent heeft bijgedachten bij zijn eigen meneer pastoor? Hoeveel mannen willen eigenlijk geen vrouwelijke huisarts? Of toch maar weer gewoon hoe vaak met wie en waar en hoe? Freek de Jonge zegt in de oktober-LINDA dat hij het al jaren elke dag ‘doet’. Grote enquête: waarover Nederlanders het meeste liegen. (Want Freek heeft er natuurlijk ook een van 32 centimeter.) Okay, daar komen we uit.
Welke themanummers in 2011? Een heel mannennummer met alleen maar Bekende Vrouwen? Een heel nummer zonder foto’s, alles getekend? Nee, geen thema duurzaamheid, is absoluut niet sexy te brengen. Wél, in het vrouwenblad: ‘Alle zestien redactrices hielden een seks-dagboek bij’ (dag & nacht, twee maanden lang, met data en tijdstippen.) Van keurig gehuwden tot net weer singles, en die nymfomane freelancer mag ook meedoen, móet meedoen. Grote redactiefoto, zestig pagina’s. Wél, in het opinieblad: ‘Macht erotiseert?’ Ja, dus. De voorbeelden. De analyses. De enquête. Van minister-president tot essayist. Okay, daar komen we uit. Welk jubileum hebben we in 2011? Geen jubileum omdat je maandblad nog maar acht jaar bestaat? Plan even in: in mei het 100ste nummer!

Twee

Vrij Nederland: 70 jaar. Glamour: 5 jaar. HP/De Tijd: 20 jaar. Engelse Elle: 25 jaar. i-D: 20 jaar. JAN: 5 jaar. Een maand vol logische jubilea. Alhoewel: 70 jaar, 20 jaar? Er worden meer zoveel-bestaan-feestjes gevierd dan vroeger. Om twee redenen.
1) Een jubileum zorgt voor publiciteit in een overvolle markt. En de lezer denkt: vooruit, laat ik HP/DeTijd of Glamour een keer oppakken, er is een feestje, dúbbeldik zelfs. Glamour brengt het dikste nummer ooit. JAN: extra dik jubileumnummer. HP/De Tijd: dubbeldik jubileumnummer. Een dubbeldik nummer verkoopt goed en een jubileumnummer al helemaal. In barre tijden is elke verkoopimpuls meegenomen.
2) Omdat veel bladen zorgelijke tijden doormaken – hoeveel toekomst is er nog, halen we het volgende jubileum? – wordt de neiging sterker om met veel bombarie te gaan vertellen dat je al zoveel jaar bestaat. Zojuist meegemaakt: het tobbende huwelijk van een collega strandde alsnog, drie maanden na het onvergetelijke tien-jaar-getrouwd-feest.

Cover

Jubileumnummers geven in de overtreffende trap aan waar het blad voor staat. Je liefde voor het blad wordt door een overdosis bevestigd. VN en HP/De Tijd: herinneringen. Glamour: zevenduizend tubetjes en mascara’s en hakken en tassen en riemen en flacons en lipsticks en sachets in één nummer. JAN: prachtig beeld en veel herkenning voor de Middle Youth Women. Vijf jaar geleden had JAN actrice Tjitske Reidinga op de (eerste) cover. Nu weer. Maar terwijl de hele jubileum-JAN sprankelt, begint het feest op de cover met gepieker. ‘JAN vijf jaar, ’t is me wat, de fotograaf wil dat ik een taart vasthoud’, straalt Tjitske Reidinga uit. Helaas ben ik vijf jaar ouder, zegt ze begeleidend. Klópt! Uit het JAN-jubileumonderzoek blijkt: ‘Meer dan vijftig procent van de vrouwen ziet er niet tegenop ouder te worden’. Klopt niet. Zoiets noemen we vanaf nu: liegen als Freek.