Clichés

We gaan een landenmagazine maken, roept u maar.
Krijg je van de dooddoeners al trek, of een tintelende huid? Dan zit het goed. Zet alle clichés op een rijtje en ga daar vooral niet al te creatief mee om.
Ooit begon het met Italië en Frankrijk, nu worden zelfs Denemarken en Oostenrijk in glossy print gevat.
De top-10 uit de groeiende stapel.
Leven in FrankrijkMaison en FranceDe smaak van Italië.Italië MagazineSo British & Irish! Meridian Travel. Nieuw:East!, langs de randen van China. Ook: Griekenland Magazine.Down Under. Tijdschrift Nordic, over Noord-Europa.

Hee, waar blijft Spanje? Cliché flamenco toch? Cliché Gaudi?

Spanje haalt dit jaar in sneltreinvaart de achterstand in. Nieuw:Casa en España. Ook in Spanje worden tweede casa's gekocht en verkocht, dus wat met Maison en France in Frankrijk lukte, kan nóg zuidelijker ook. Nieuw: glossy España & Más, ook op iPad. Mooi vormgegeven en prima clichés: de top-10 lounges in Barcelona, topkoks, Andalusië. &Más, dus: elke keer wordt een ander Spaanstalig land de pagina’s in gesleurd, in het eerste nummer meteen maar heel Zuid-Amerika. En ook bijna nieuw, nog maar één jaar oud: ¡Spanje! magazine.

Wat je in ieder geval van al die Italië, Frankrijk, Spanje-magazines kunt zeggen: de clichés van het land spátten er vanaf. En dat moet ook. Daarvoor ga je er heen. Daarom koop je zo’n magazine: je koopt voorpret en je koopt nagenieten. Hoera: stokbrood. Hoera: pasta. Ja, de Dordogne heeft heerlijke wijn, we weten het en we willen het zien. Hoera: flamenco, oude watertorens en oude mannetjes. ¡Spanje! magazine doet wat alle andere landenmagazines ook doen: denken aan de link met Nederland. In dit nummer: Richard Krajicek en Daphne Deckers 'thuis in Marbella'. Richard: 'Waar kun je skiën met uitzicht op zee?' Skiën? Net op tijd geen cliché.
Oostenrijk en Denemarken zijn nog niet toe aan een zelfstandig blad. Het blad Denemarken zit verstopt in een aantal glossy’s, het blad Oostenrijk ('Frisse kijk op Oostenrijk') heet steeds anders en wordt hier en daar bijgevoegd.
Hee, waar blijft het voor Nederlanders populairste vakantieland van de hele wereld? Duitsland, dus.
Als je het woord uitspreekt, weet je al dat het haast niet kan. Duitsland heeft óók clichés, maar de verkeerde. De meest Nederlanders gaan naar Duitsland omdat het dichtbij is en omdat het goedkoop is. De lekkerste bedden van Europa! En vooruit, de broodjes. Maar je hoort nooit iemand zeggen: ha, deze zomer lekker naar Duitsland. Maar toch: binnenkort verschijnt de glossy Komm en nu ligt nieuw in de winkel:Duitsland Magazine. Met een mooie fotoproductie die de negatieve clichés moet ontkrachten. Kijk maar: Beieren is leuker dan de Cariben. Zeg nou zelf: de Rijnbrug bij Emerik is mooier dan de Golden Gate. Nee, dit is niet Maleisië, dit is hartje Saksen. En o ja, er zijn 240 restaurants in Duitsland met één of meer Michelinsterren.
Helaas, het nadeel van Duitsland Magazine is dat het Duitsland Magazine heet. Daar is creatief niet tegen op te boksen. Pats, meteen de lucht van het hele Ruhrgebied over je heen. Betonnen autobahnen, bratwurst. De cover nodigt ook al niet uit. Een jongen en een meisje eten een broodje, goh een jongen en een meisje eten een broodje.
Maak een blad over Berlijn. Maak het blad Sylvie van der Vaart. Maak de Duitse Linda. Maak Design-2011.
Duitsland barst van de interessante deelclichés, op allerlei gebied. Maar het land zélf?
Handig om snel doorheen te rijden, naar de smakelijke clichés van Griekenland Magazine.