Zoek de rafelranden
'Ik lag in lingerie op een berenvel voor de kachel.’ Een citaat uit de Cosmo of uit de Playboy? 'Kies voor een colourblocking effect, een grasgroene bikini met een fuchsiaroze sjaaltje creëert de tropische Saint-Tropez-feel.’ Elle? Glamour? Moeder gillend tegen haar kinderen: 'En nou de koppen dicht, ja!' Maandblad InTherapie? Nee, teksten uit de maandglossy Mama, 'the international success, for all fabulous moms'. Hoe dan ook, voor moms met kids. Hoe dan ook, augustus 2011.
Toen het jonge vrouwenblad Flair in Nederland werd geïntroduceerd, na vele succesvolle jaren in België, was de werftekst: Moeder geworden, Vrouw gebleven. Flair was voor jonge vrouwen die weliswaar moeder geworden waren, maar absoluut niet in de rompertjes wilden blijven hangen. Flair was Vlaams en 'daar had je al heel wat van dat soort vrouwen'. Geweldig natuurlijk, dat moeder zijn, maar vooral ook vróuw blijven, vooral niet wegzinken in het moeras van de poepluiers. Kijk mij: hoge hakken! Kus me: nieuwe lipstick! Zonder de kinderen op vakantie was een succesvolle covertekst. 'Moeder de carrièrevrouw' ook. En elke vier weken groot op de Flaircover: Bevallen? In twaalf dagen op uw oude gewicht. Met de kleine toevoeging: om de nieuwste voorjaarsmode te kunnen dragen. En natuurlijk het bed het bed, niet voor uitslapen alleen.
Vóór de geboorte van Flair had je alleen Ouders van Nu, te kort samengevat: moeder worden, moeder blijven. Zo kolf je, zo ontluis je, zo ontspeen je. De laatste jaren hebben de 'opvoedbladen', de 'moederbladen' hun focus moeten verleggen, vooral door allesweter internet. Ouders van Nu werd meer glossy, het blad Kinderen ook, het werden bijna lifestyle bladen. Glossies als KekMama en Mama werden gelanceerd en Viva brengt twee keer per jaar de VivaMama, parelmoer pasteltinten voor romantische nagels.
Universele emoties
In de augustus-Mama, nu in de winkel, het verhaal over Anne: moeder geworden, single gebleven. Kop: Single, moeder en verrekte gelukkig. Op de Mama-covers van de afgelopen maanden: Sexy Summer Issue, Your Working Life, Relax. Zo vaag dat je niet opvalt tussen het geweld van KekMama, Mama met Flair, VivaMama, al die gesponsorde mama's, J/M, Ouders van Nu en Kinderen.
Mama is mainstream glimmend. Behalve laatst. Op de Mama-cover: 'We gaan het redden, met z'n drietjes, het komt goed'. Aan het woord: Isa Hoes, de actrice die de vader van haar kinderen Antonie Kamerling vorig jaar verloor. Het blad Mama schreef de jaarlijkse verkiezing 'Mama of the Year' uit en Isa Hoes won. Was daar nog een wedstrijd voor nodig? Er waren nog meer Awardwinning Moms. Politieke Mama van het jaar, TV Mama van het jaar (Nance), Sexy Mama van het jaar, Schrijvende Mama van het jaar (Marion Pauw). En er was een Papa of the Year: Martijn Krabbé.
En toen was de cover vol. Leuk vol.
Deze aflevering van Mama was op afstand het best verkochte nummer van het jaar.
Dus!
Maak een jaarplanning universele emoties. Dood, sex, liefde, verdriet, ziekte, geheimen. Zoek de rafelranden van deze begrippen op en formuleer een onderscheidende covertekst.
September: 'Alleen ik weet: na mijn kraamtijd ga ik scheiden'. Oktober: 'Op dat moment was ik een slechte moeder'. November: 'Zelfde man, tweede leg'. December: 'Het Goedmaakkind'.
Het hele jaar: moeder geworden, jonge lekkere moderne glamourvrouw gebleven.
Recente reacties