Hoofddoekjesglossy

De glamourzusjes L’Officiel en Blend. Het blad Glamcult en het Amerikaanse V Magazine. InStyle, Glamour, Vogue. De classics Elle en Marie Claire en Harper’s Bazaar. En al die eenmalige prachtig uitgevoerde fashion specials.
Kan er nog meer bij? Nee. Voor het handjevol modefreaks wel, maar iedereen buiten dat handje denkt ondertussen: gegroet, weer tweehonderd pagina’s van hetzelfde, weer honderd modellen maat 36, sophisticated looks of noem ze gewoon arrogant chagrijnig.
Dus: tijd voor specialisatie.

Bijna rond: een glamourmagazine over lippen. Alleen lippen. Dikke, dunne, rode. Kleine, lekkere, zure. Groot formaat blad, veel gloss, tweehonderd pagina’s. De beroemdste zoenscènes uit de filmgeschiedenis. Op acht pagina’s acht monden close, van welke filmsterren of welke tv-presentatrices? Vooruit, van welke presentator? Alhoewel ik iets te vaak te horen kreeg dat het een typisch mannenidee is. Hoe dan ook, de heading is: Liplezen. Op 12 pagina’s: deze kleur lippenstift bij dit type vrouw. Uit onderzoek is gebleken: serveersters met lippenstift krijgen meer fooi dan serveerster zonder. Dat onderzoek doen we nog een keer over, met prachtige foto’s. Heel, heel veel shopping. Op elke pagina een citaat over lipstick of lippen. Verder: de mooiste songregels waar het woord lip in voorkomt. Een crimeverhaal. Columns over lippen die je nooit meer vergeet, vanwege zwoel of getuit. Reportage: lippen stijf op elkaar, wat ik nooit mocht vertellen. En ja hoor, natuurlijk, schaamlippen zijn ook lippen. Vul de rest van het blad maar in.

Mannenidee? Misschien. Dan maar een vrouwenidee.
Rond: een glamourmagazine over schoenen. Alleen schoenen. Hoge hakken, veters, plateau, laarzen. Veel citaten uit de literatuur. Ook hier: filmscènes, echtelijke vechtpartijen. Alles uit, behalve de iPad en mijn laarzen. De Imelda Marcossen van Nederland. Deze schoenen bij dit type vrouw (24 pagina’s). De állerduurste schoenen van de wereld, en zij heeft ze, zij kreeg ze. Ontwerpers bieden een limited edition aan.

Bijna rond: lippen. Rond: schoenen. En al een tijdje in de winkel, een andere modespecialisatie: hoofddoekjes.
Magazine Alâ, the Vogue for the veiled women. Een Turks glossy magazine, meer dan 300 pagina’s dik, for women who wear headscarves. In dit fashion magazine ongeveer vierhonderd vrouwen, bijna vierhonderd zijn veiled, behoofddoekt. Straatreportages, kledingzaken, in deze kleren ga ik uit, in deze kleren ga ik op vakantie, in deze kleren ga ik shoppen. In de hele Alâ geen kapsel te zien, alles zorgvuldig toegedekt. Veel bruidsreportages. Klassiek geklede bruiden, prille bruidjes, witte jurken. Klassieke, prille, witte hoofddoekjes. Ook in alle advertenties zijn de modellen modisch gesluierd. Zelfs in de mode-illustraties van Alâ hebben de geschetste modellen een hijab. Maar op pagina 305 gebeurt opeens iets bijzonders: een gewoon Westers model! Geen hoofddoek, wel mooi haar en een mooie handtas.

Dat gaan we doen: in de lippenglossy een heel licht hazenlipje, in de schoenenglossy een paar exclusieve Van Bommelklompen.