Roze

Bericht op de site. ‘Helaas, de kaarten zijn op. Uitverkocht. Terwijl we twee keer zoveel ruimte hadden als verleden jaar. Ook aan de kassa zijn geen kaartjes te koop. Attentie: er worden veel valse kaarten verkocht via Marktplaats’.
Springsteen? Madonna? Nee, de Tina-dag van afgelopen weekend. Tina-weekend dus. Twee dagen met alleen maar records. Twee keer tienduizend meiden van 10-12 jaar in Duinrell. Een week van te voren uitverkocht. Of tijdschriften floreren of niet, terecht lange discussies daarover, sommige klassieke tijdschriftmérken zijn niet kapot te krijgen.
Je maakt met je redactie een blad, elke week weer. Als het kan wat mooie advertenties ertussen, van de wind kan niemand leven, en dan maar kijken hoeveel het deze keer verkoopt. Volgende week weer, volgende maand weer. Een overzichtelijke job. Die overzichtelijkheid is in sneltreinvaart verdwenen. Neem Libelle. De papieren Libelle is maar een van de merk-uitingen. De allerallerbelangrijkste, maar er komt steeds meer bij. Libelle-boeken. Libelle-modeshow. Libelle-academy. Libelle bed&breakfast. Libelle-soap. Libelle-lezingen. Libelle politiek café. Libelle-mode. Libelle-games. Libelle-agenda. Libelle-app. Libelle-servies. En Libelle-wat ik allemaal vergeet. Heel veel gedoe & gezeur & vrouwtjesmakerij, levert haast niks op. Toch moet je doorgaan met initiëren. De gedrukte Libelle lijdt geen kwijnend bestaan, is financieel zelfs florerend, maar op lange termijn zal het voorvoegsel massablad verdampen. Dus logisch dat je als sterk merk allerlei nevenactiviteiten ontwikkelt. Om te laten zien dat je vitaal bent. Om te laten zien dat je durft. Om te laten zien dat je de toekomst, de online-toekomst, begrijpt.
Vandaar elk jaar ook de Libelle Zomerweek.
Al zestien jaar op rij een succes. Tienduizend workshopplaatsen. Ruim 80.000 bezoekers, waarvan 75.000 Libelle-lezeressen. Steeds blijkt: lezeressen willen live op de Zomerweek hetzelfde als in het blad. Alles van waarde is gratis. Pakken wat je pakken kunt, man mee om de tassen te dragen. Bekende Nederlanders bekijken. Eindelijk Anne Wil zien. Marjolein Bastin aanraken. En kijk, daar zitten de tekenaars van Jan, Jans en de Kinderen.
EO-Jongerendag voor de 38ste keer. Margriet Winterfair voor de 12e keer. Dit jaar voor de 32ste keer het Truckstar Festival. Het grootste chauffeursfeest van Europa, elk jaar op het TT Circuit in Assen, georganiseerd door het blad Truckstar. Ruim zestigduizend bezoekers, 2000 vrachtwagens tentoongesteld, Henk Wijngaard rules.
En het afgelopen weekend de 21ste Tina-dag. Fout. Het was twintig keer Tina-dag, en twintig keer veel te vroeg uitverkocht. Dus werd het Tina XL, Tina-weekend. Ook alle kaarten weg (alleen misschien nog op Marktplaats). Tina is een meisjesblad voor lezeressen tussen de 7 en 14. Het hele weekend is daar op afgestemd. Jan Smit! Monique Smit! Ralf Mackenbach! De inhoud van het blad maar dan van vlees en bloed. Zoals Libelle doet. Zoals Truckstar weet. Kom lekker zwijmelen, er is overal make-up. En natuurlijk ook Nick & Simon. Nee, niet live. Wel als strip in het blad. Tina was jarig, 45 jaar, ja ja oma las het ook al, dus de dresscode voor de bezoekers was: roze, roze en nog eens feestelijk roze. Duinrell was het afgelopen weekend een grote vrolijke roze wolk. Omdat het blad realistisch naar de toekomst kijkt.