Kerst-dilemma
Kunst moet je in verwarring brengen, hoor je. Geldt dat ook voor kunsttijdschriften? Ja, zo lijkt het.
Het Kerstmis-dilemma.
Je bent weekblad en de kerstdagen vallen op dinsdag en woensdag, zoals dit jaar. Groot coverprobleem, want je kunt eigenlijk geen verkopende tekst maken met het woord KERST. Op donderdag en vrijdag en de dagen daarna wil je het woord kerst niet meer zien, terwijl je blad nog wel in de winkel ligt. De boom staat nog een weekje, maar het is voor de meeste mensen blessuretijd. De glinstering is weg, het banket komt je strot uit, op weg naar de hemel kunnen de engeltjes naar zolder. Sowieso worden er in de week na Kerst heel weinig tijdschriften verkocht. De dubbelnummers van voor kerst heb je nog niet uit, er is veel geld uitgegeven dus even een weekje niet. Kil niemandsland tussen feestdagen en oud en nieuw. Bladen die ook ná kerst nog wat willen verkopen, staan voor het kerst-dilemma: hoe vermijden we het geweldig commerciële woord ‘kerst’? Dan kom je uit op ‘Feestweken’ of ‘Feestelijk het jaar uit’.
Kijk naar het gerestylde, en ook nog jubileumnummer van Museumtijdschrift. Ligt twee maanden in de winkel, verscheen tien dagen voor de opening van het Stedelijk Museum. Groot op de cover: Stedelijk Museum bijna weer open.
Kerst!
Bijna weer open? Volledig achterhaalde voorpret, dus. Toen het Museumtijdschrift net in de winkel lag, moest er nog worden geopend. Daar lig je dan correct te zijn, met je grote covertekst, tot half oktober. Op je oudejaarsavondnummer de tekst: ‘En nu: de lekkerste Kerstmenu’s’. Kom dan een week later uit, kraait niemand naar, kun je tekstueel echt uitpakken.
Nog meer verwarring op de cover.
De tweede grote covertekst is: ‘Al 25 jaar enthousiast over kunst’. Waar vind ik dat binnenin? Nergens, zelfs niet in het voorwoord. Al 25 jaar, dat is iets om te vieren. Waar waren we al 25 jaar enthousiast over? En ook meteen lezen: over deze 25 acties/aankopen/regels waren we niét enthousiast. Ondersteunend op de cover, een opvallende paarse sticker met de tekst: Jubileumnummer. Maar het woord jubileum komt zelfs niet op de dubbele inhoudpagina terug. Nog een keer het voorwoord lezen, nee niets. Wel lees ik daar een mooi idee. Hoofdredacteur Din Pieters schrijft dat de heropening van het Stedelijk niet uniek is, ‘er zijn alleen al in het afgelopen jaar tien andere musea in Nederland uitgebreid, of anderszins heropend’. Zet ze op een rij: hoe lang duurde de verbouwing, hoe giga liep het uit de klauw?
Ook op de cover: Museumtijdschrift heet niet meer Museumtijdschrift. Het logo is veranderd in MU/UM en klein de letters s en e. Bij elkaar: MUseUM. Voor de zekerheid staat er nog wel bij: museumtijdschrift. Laten we dit aangename verwarring noemen. Museumtijdschrift is geen naam, natuurlijk. Modetijdschrift, zo noem je Vogue niet.
Kortom, verwarring alom op de cover. Achterhaalde openingssignalen, niet ingevulde jubileumbeloftes.
Binnenin het blad géén verwarring, daar is de verwarring eerder de voorspelbaarheid. MU/UM besteedt aandacht aan alle musea, is aan hen zo te zien schatplichtig. Dus groot: de Rafaël-expositie en groot Rodin. Allemaal al royaal in de dagbladen gezien. Vooral die ene pentekening van Rodin. ‘Luxure/Lust’. Naakte vrouw. Nee ik schrijf niet dat ik het meisje ondertussen kan uittekenen. En overal gelezen: ‘Favoriet bij Rodin waren de lenige lijven van circus-acrobaten en showdanseressen’. Inderdaad: vooral voorovergebogen en Rodin zelf er achter op penseelafstand.
Goede kunst brengt je in verwarring, hoor je. De heropening van vernieuwd Museumtijdschrift/MUseUM verwart ook. Zal niet de bedoeling zijn.