Meevallers 1 t/m 5
– Meevaller 1: heel weinig drankmetaforen in het publiekstijdschrift Wine & Life (W&L). Terwijl het zo voor de hand ligt, het staat zo taalslim. Bij de vraag ‘formuleer binnen tien minuten honderd woordspelingen of metaforen op drank’ ga je glimlachen en ben je in zes minuten klaar, inclusief de opschrijftijd. Het glas is half vol of half leeg, al die oude wijn in die nieuwe zakken, hij is van een goed wijnjaar weet je wel, niet meteen een etiket op plakken, alles wat geen krans behoeft. En zegt iemand olijk ‘wijntje’, dat hij daar wel van houdt, kijk uit want dan is Trijntje dichtbij.
Alleen bij de afdeling Werving van Wine & Life heeft men de verleiding niet kunnen weerstaan. ‘Word nu abonnee en u ontvangt een fles Zarb Champagne. Welkomstdrankje!’ Of: ‘De smaak te pakken? Neem een abonnement op Wine & Life!’ En de informatieve vraag/antwoordrubriek heet Flessenpost.
– Meevaller 2: geen zweverige teksten als ‘nippen aan een glas vol poëzie’. Komt ook omdat veel W&L-columnisten geen wijnschrijvers zijn, op boer Gort na, dus daar lees je prompt ‘remuage’. Het zinnetje ‘De piepkleine strelende belletjes doen elke smaaklaagje oplichten’ (blz. 46) doet verdwaald aan.
– Meevaller 3: ook Wine & Life doet aan ‘lijstjes’. Hoera! Het is einde jaar dus elk tijdschrift en elke krant en elke site komt met een ranking. Waarom? Omdat het opvalt en omdat het gelezen wordt. Dus wat voor bladenmaker ben je om daar boven te gaan staan? (Naast de Quote-500 nu in de winkel: iPhone Magazine met de App-500 en glossy FHM met de top-500 mooiste vrouwen van Nederland. Pip Pellens op 348. Amber Teterissa op 433. De 500 moest vol). Wine & Life doet aan grote en bescheiden rankings, willekeurige en persoonlijke. In deze (champagne)editie: De allerbeste champagnes van 18 euro tot 30.000 euro. Ook: De 5 duurste champagnes ooit (Heidsieck, 200.000 euro). Champagne-goeroe Juhlin met zijn top-6 favoriete champagnes. In de vorige Wine & Life: dé 10 druiven met toekomst, de 20 meest aangeplante druiven wereldwijd, 215 rode wijnen geproefd en beoordeeld. Ook: Bourgogne, rood of wit, dé 55 kooptips. Om te weten: De 13 mooiste wijnhotels ter wereld. En, klapstuk in dit champagnenummer: de 50 invloedrijkste ‘wijnmensen’ van Nederland (op 7: Heineken, op 6: de huisvrouw).
– Meevaller 4: W&L is niet al te serieus, wat ook al blijkt uit sommige noteringen in de wijnmensen-ranking. Door het hele nummer heen op de meest onverwachte plekken een bubbelend champagnevignet, getiteld faux pas. Faux pas: je biscuitje champagne noemen. Faux pas: je rokertje champagne noemen. Ook in W&L een leukslechte fotostrip waarin iemand ‘o la la’ roept. Op de cover: ‘Al 3 jaar het leukste wijnblad’, terwijl je drie jaar bestaat. Ik lees ook de woorden poepiechic en natplenzen.
– Meevaller 5: de cover van het W&L-champagnenummer. Inderdaad, vaak is een wijnkistje net zo groot als de cover van een tijdschrift. Nou, wat is er simpeler? Een cover vormgeven als wijnkistje, één op één. Ogenschijnlijk een kistje tussen alle andere tijdschriften in het schap. Lukt natuurlijk niet om deze cover bij Albert Heijn in het drankpad tussen de houten kistjes neergelegd te krijgen.
Meevallers dus. Want: W&L is onderhoudend. Even geneusd in die top-100 metaforen. Inderdaad, niet te snel ergens een etiket op plakken.