Studentenprijs

Gaten in de markt, al zolang tijdschriften bestaan. Bij de lancering van Libelle, toen, bleek het gat giga. Zelfde verhaal, nu, voor Voetbal International, Flow, Linda, Happinez. En voor de bladen die ik bijna vergeet: wat vrouwenbladen, Quest, Donald Duck. Zijn trouwens geen gaten in de markt, maar kraters.

Vind een krater!

Stop meteen maar, want ze zijn er niet meer. Hoofdschuldige, ook hier: internet. Internet bulkt van de kleine ‘very special magazines’, elk gaatje in de lezersmarkt wordt online optimaal gevuld. Pijn in je kleine teen, ga naar pijn in je kleine teen. Daar zijn we aan gewend geraakt, dus moet een tijdschrift met een brede formule van very goede huize komen om niet te irriteren. Je wilt de kleine teen, niet het hele lijf.

Waar liggen de kansen, in de kiosk? Tijdschriften voor een gekaderde doelgroep, zo weinig mogelijk waste en schitterend vormgegeven, lange glimmende neus naar internet. Gelukkig zijn er meer dan genoeg van die kleine gaatjes in de markt. Gelukkig voor het vak bladenmaken, hoopvol voor studenten bladenmaken.

Kom maar op, zei het Lucas-Ooms Fonds (LOF), waar ik bij betrokken ben. We schreven de LOF Studentenprijs uit: bedenk een tijdschriftformule, maak een dummy, met een door het LOF geregelde coach optimaliseren we de beste ideeën.

Meer dan 100 originele inzendingen, de gekste gaten. Blad voor 100plussers, groeimarkt. Blad voor kersverse vaders: Daddy’s First. Het tijdschrift Tape, een écht jonge Revu. The Bosch, stadsblad voor Den Bosch. Guru, alles over blowen en wiet, met actiebon. De Piraat, alleen voor zendamateurs. Blad over leadzangers. En van Vijftig tinten grijs wilde elke Hogeschool wel een blad maken.

We kwamen tot vier genomineerden: Boon, ManDame, Locked, Tess. Boon: voor de moderne koffiedrinker, met veel achtergronden (Gaatje). Tess: voor de laag- of helemaal niet-opgeleide vrouw. ‘Zo word je golddigger’ ‘In deze cafés komen bekende voetballers’ (Gat). Locked: voor gevangenen en alles er omheen. Met zes pagina’s contactadvertenties: ‘Veel meegemaakt. Op zoek naar betrouwbare man’ (Gaatje). ManDame, de naam zegt het al: voor travestieten. ‘Mijn broer bleek mijn zus’. ‘Mijn eerste dag op pumps’. ‘Hoe verstop je hem?’ (dat daar in je strakke broek). Hoe krijg je ze? (die daar in je blouse).

COVER

Wat ook de jr-bladenmakers begrepen: vormgeving is een essentieel onderdeel van een bladformule in internettijden. Meer dan ooit: uiterlijk als identiteit. Kleren maken het blad. VN heeft een logische VN-vormgeving, Viva smoelt als Viva. Genomineerde Boon: informatief genietend. Tess: simpel. Locked: manlijk. ManDame: glitterglamour let it shine.

Onduidelijk of de bladen er ooit komen. Duidelijk werd wel: er is toekomst, gaten en gaatjes genoeg. Nederland is een doelgroepenvergiet.