BLDNDKTR MediaWatch: Vergelijken, split-run en cijfers
De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de nieuwe rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden. Deze keer staat de BLDNDKTR stil bij het belang van tellen, emotie en functionele seks.
3
Je vergelijkt de cover van Story met die van Privé en je denkt: hee. Een week later doe je hetzelfde, en weer: hee. Acht weken lang ‘hee’! Dan is het geen toeval, dan is het beleid. Je zou zeggen Story en Privé gaan elke week over hetzelfde, de Nederlandse gossipfamily is maar klein. Maar wat blijkt, en ik overdrijf nauwelijks, misschien een beetje ala de bladen: Story en Privé hebben elke week totaal verschillende covers, met totaal verschillende Bekende Nederlanders. Privé heeft ook nog een inhoudspread, maar zelfs daar zie je niet de Story-coveritems. Je denkt: de gossipbladen volgen Sylvie en Sabia en Rafael en Wesley en Yolanthe en ook nog wat Maxima en bij vlagen Jan Slagter. Er is altijd wel een verzoening of een scheiding of een kind of een abortus of een zorg of een verhuizing of weet ik wat, de ene week zus op de cover de andere week zo.
Niet dus. Op de cover van Privé, eerste week maart: Jaap Jongbloed met een ‘mooiste meisje’, huwelijk Monique Smit, Jan Slagter met dochter Marijnissen, Reinier Paping, klein de Oranjes in Lech (‘Oranjes lachen weer in Tranendal’), Dafne Schippers verliefd. Op de dubbele inhoudspagina: Marco en Leontine, Jan Pol, Adèle. Op de cover van Story, eerste week maart: Woedende José Hoebee, Lieke van Lexmond over baby, Fajah, Nick Schilder, Kylie Minogue de bruid, groot de Oranjes in Lech. Toeval? Op de cover van Privé , half april: Wesley en Yolanthe groot, Tom Egbers, Pim Lier, Danny Cruijff. Op de cover van Story, half april: Ex Martijn Krabbé, Hunter Tylo, Rafael van der Vaart, Sieneke, K3 zangeres, Conny v/h Van Breukhoven over haar bruiloft. Toeval? Cover Privé eind maart: Martijn Fischer groot. Cover Story eind maart: Yolanthe groot, Martijn niet te bekennen. Een week eerder, op de cover van Privé groot: Koen Verwey en LUV. Op de cover van Story groot: Hazes jr en Rafael van der Vaart, Koen niet te bekennen. De laatste maand brent Privé Jan Slagter drie keer groot op de cover, bij Story is hij nergens te bekennen. Verschillende visie op wat belangrijk is en wat niet? Ja dus. Verschillende visie op welke BN-ers ‘het bij het grote publiek doen’? Ja dus. Veel verschillen in de oplage-ontwikkeling? Nee dus. Beide gossipbladen gaan van dip naar dip.
4
Eindelijk, ook National Geographic (NG) doet aan split-run. Zelfde blad-inhoud, verschillende covers. De doelgroep is zó breed dat je niet met ‘n enkele cover iedereen kan pleasen. Nog te plannen voorbeeld: het blad Linda met het thema ‘leeftijdloos’. Op de cover een 25-jarige Linda de Mol, op de cover van de andere Linda’s een 50-jarige Linda de Mol. VPRO-gids ooit, in verkiezingstijd: vijftien politieke partijen, vijftien verschillende covers. Elk blad doet er aan, succes wordt geheeld. NG brengt fotograaf Joel Sartore met zijn ‘Photo Ark’. Hij fotografeert alle dieren over de hele wereld in gevangschap. Dat zijn er 25.000, maar dat beseft Joel, zijn Ark is geduldig. Vier dieren op vier covers van dezelfde NG. De keuze lijkt me wat willekeurig. Kies dan vier totaal verschillende emoties, dan spreek je vier doelgroepen aan. Ook bij de zaterdagkranten wordt aan split-run gedacht. Waar wachten we op? Doen s.v.p! De helft van de Algemeen Dagblad-oplage met heel groot Cruijff op de cover, de andere helft met de Panama Papers.
8
Altijd maar Linda, Quest, Quote of Happinez. Soms HPDe Tijd of Voetbal International. Natuurlijk, ze zijn spraakmakend (soms), ze doen het goed (maar hou hun bluf in de gaten) en ze versturen op tijd slimme persberichten. Ze winnen een Mercur of zijn elk jaar minstens genomineerd. Maar soms kom je een blad tegen waar je nog nooit van gehoord hebt, terwijl het helemaal hartstikke cool gemaakt wordt. Alles klopt! Prima cover. Speels bekopt. Niet teveel woordspelingen terwijl ze voor de hand liggen. Goede columns. Een vormgeving die 100% bij het thema past, elke pagina speels en vrolijk en goed van kleur. Aspiratieniveau. Leuke invalshoeken. Grappige rubrieken. Een up to date site, een Experience, een boekaanbieding, een Academy, verwijzingen naar bloggers, een pas met aanbiedingen, een kalender, een Wall of Cake.
O ja, welk blad? Het blad MjamTAART, 8ste jaargang. Zelfs de woordspeling ‘Alle zegen komen van oven’ wilden ze niet. En ook niks met ‘Heel Holland’.
60.000
Quest? Populair wetenschappelijk maandblad! Allang niet meer, er zijn een paar klassieke printtitels die vriend&concurrent internet in de armen hebben gesloten: bijvoorbeeld VtWonen, Cosmo, Glamour, Linda. En Quest. Wil je cijfers dan krijg je cijfers! Maandblad Quest: 12 x 155.000. Quest Psycho: 4x 32.000. Quest Historie: 4x 35.000. Quest in Beeld: 1x 38.000. Quest Beste Vragen: 1x 58.000. Quest Vakantieboek: 1x 22.000. Quest.nl: 60.000 testen per maand. Ook: Quest video, animated video, Radio 4, 3FM, Radio 10, QMusic, Tijd voor Max. En eind van dit jaar: Quest Junior. Deze maand groot in het ‘gewone’ maandblad: ‘Zo blijf je jong’. Hoe komen ze er op.
196
Gewoon het zoveelste luxe woonblad, daar zou ik ook niet aan beginnen. Er is al zoveel en elke glossy doet aan wonen.(Harper’s Bazaar! Welke hotels geven u interieur-inspiratie? De fluwelen fauteuils van Soho House, Istanbul of in Hotel Panache, Parijs: custom made lampen van Areti). En áls je het aandurft, noem het dan niet ‘woonblad’, maar laat merken wie de afzender is, laat iets merken van je identiteit. Dus: Elle Décoration. Dus: Linda Wonen. En nu: Vogue Living. ‘Het sophisticated interieurmagazine met een fashion feel’. In Milaan gelanceerd, 196 pagina’s dik. Vogue Culi? Vogue Travel? Vogue Garden? Vogue Shoes? Vogue Beauty? Vogue Men?