BLDNDKTR MediaWatch: Daphnes Diary, Poezenkrant en schoenen
De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de nieuwe rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.
17
Mevrouw Joke Bembom uit Hilversum houdt een dagboek bij, in de vorm van een tijdschrift. Een diary. Daarom is Daphne haar magazine-name, want het moet bekken. Daphnes Diary. Acht keer per jaar ligt Daphnes Diary (DD, 124 pagina’s) in de winkel en niet alleen in ons land. DD verschijnt in 17 landen, in vier talen, van HongKong tot New York, van Oostenrijk en Duitsland tot Winschoten en Zierikzee. Onder veel artikelen staat ‘Liefs Daphne’. Voorin het blad staat ‘Deze Daphnes Diary is van…’ Met ruimte om je eigen naam in te vullen. Waar gaat het succesvolle DD over? Lees het voorwoord van Joke/Daphne. ‘Ik hou van knutselen en van shoppen. Ik hou van tuinieren, koken en van reizen. En ik ben altijd met mijn interieur bezig’. Dus wat vind je in het blad? Je bent een diary of je bent geen diary, dus: veel knutselen en shoppen, veel tuinieren, koken en reizen. En altijd en overal interieur. ‘Warme winterdrankjes’. ‘Krijtverf workshop’. ‘Brocante interieur’. ‘Pavlova met frambozen’. En alles(dagboek-intimiteit) in handgeschreven letters, ook de bekopping. En alles in zoetroze en zoetwit en zoetgeel en zoetgroen. Qua lievigheid steekt het maandblad Wendy naar de kroon, ja dat kan, om er vervolgens ver over heen te gaan. Qua omgaan met papier gaat DD richting Flow; ook Daphnes Diary zit boordevol kaartjes, etiketjes, stickers, kalendervelletjes en labels. ‘Het plezier van papier’. Daarmee kun je je onderscheiden van veelvraat internet en dat doen Flow en DD dan ook royaal. Ook Daphnes Diary wentelt zich in de gezellige thuistutten-trend. Buiten is het guur en min-12, binnen breit Daphne een vogeltje en maakt ze chocolademelk met marshmallows.
10
Altijd interessant en leerzaam: de top-10 meest verkochte artikelen via Blendle, in 2016. Al is het maar om voor de zoveelste keer te zien wat tijdschriftmakers allang weten. Emotie! Geld! Ziekte! Een greep. Verhaal over een huisarts (91) die vertelt over zijn levenslange natuurlijke aanpak van ziektes. (Ja, hij heeft het argument van zijn leeftijd mee). De staande ovatie die Frans Timmermans in Straatsburg kreeg na een emotionele speech over het belang van de EU. Een beschouwing: wat te doen als je als volwassene hopeloos verliefd bent op een minderjarige. De charmes van Griet op de Beeck tijdens Zomergasten. Verhaal over de ervaringen in de Arabische wereld na de ophef over vrouwenhaat. Verhaal in Trouw: welke Nederlandse bedrijven profiteren van de belastingparadijzen? Ook: verhaal over het drama van wielrenster Femke vd Driessche, er werd een motortje in het frame van haar fiets ontdekt.
61
Er is weinig poezeligs aan de Poezenkrant (PoKra), wél ontzettend veel leuks. De Pokra is in 1974 opgericht(door Piet Schreuders) en verschijnt onregelmatig. Nummer 61 ligt nu in de winkel. Alhoewel, in de winkel, het is even zoeken en even googlen voordat je ‘m vindt. Dan is het handig om te weten hoe de PoKra eruit ziet, maar dat weet je niet, dat is een nou juist een van de charmes. Soms is het een krant, soms een brochure of een boekje, soms een flyer, de verschijningsvorm is steeds anders. De Poezenkrant nr 61 ziet eruit als de Wall Street Journal, zeg dus maar: als een gewone krant. De toon van de inhoud is wel zoals altijd. Tong in cheek, aaibaar en eigenzinnig als een kat. Veel verhuisberichten, maar dan van katten. ‘Hierbij delen wij u mede dat Poekie en Lotte zijn verhuisd’. Om op de verhuiskaart in een klein hoekje ook nog even te vermelden dat baasje Peter óok meeverhuisd is. Ook geboortekaartjes. Vijfling geboren, drie rode kittens, twee zwarte. Overlijdensberichten: ‘Op 14 juni kwam onze onvergetelijke Tuttie op 4-jarige leeftijd om het leven, onverwacht, op het drukke kruispunt Eikstraat/Lindenlaan’. De rubriek ‘Top-5 vijanden’! Van Minet deze keer, op 2: ‘auto’, op 3: buurman. Zin om je op de Pokra te abonneren? Dan moet je nog behoorlijk je best doen. De uitgever raadt aan géen abonnement te nemen. Waarom niet? ‘Je kunt je alleen abonneren voor 3 nummers, dus voor een periode van ongeveer vijf jaar’. Op de site: ‘Vijf jaar! Dan bent u misschien verhuisd. Dan bent u misschien dood’. Ook zal de abonnee van een onregelmatig verschijnend blad ongerust worden: heb ik wel betaald, heb ik iets gemist, ben ik nog wel abonnee? De uitgever: ’U hebt waarschijnlijk een prettiger leven wanneer u afziet van deze rompslomp’. Kom daar eens om, in tijdschriftenland, of waar dan ook. Maar als je de Poezenkrant dan toch in handen hebt gekregen, alles kan tenslotte, door een mirakels wonder, door stom toeval, door een geluk bij een ongeluk, dan heb je in iedere geval een prettig uurtje. Een lekker lang bladenmakersuurtje. Genieten. Om niet meteen te zeggen: spinnen.
2
Nieuwe tijdschrift-ideeën genoeg. Waar blijft de supergrootformaatglossy over schoenen? Titel: SCHOENEN. Of, vooruit, we kijken niet op een grens: SHOES. Pure vrouwenemotie. De miskopen. De verzamelaars. De duurste. Die van je bruiloft. De ontwerpers. Schoenen en de Oranjes. Laarzen! Modieuze klompen. Die schoenen kreeg ik toen van hem. Voor deze schoenen spaarde ik. Deze altijd in de vakantiekoffer, voor op het strand, voor ‘s avonds. Deze voor de tango. Ook: op blote voeten. Schoenen en trends. Sportschoenen. De bekendste Spaanse veter-ontwerper. Deze schoenen bij deze broek/rok/jurk. Exclusieve schoenen-aanbieding: limited edition. Ook veel filmbeeld. Aanbieding: deze schoenen droeg ik in die en die film. Nou ja, dat soort werk. Wie trekke hem aan? En dan een jaar later: TASSEN. Lees ‘tassen’ waar ‘schoenen’ staat.