Rob’s Kiosk: Hoera, geen tijdschrift
Je kunt aan alles verslaafd zijn, drank, drugs, tatoeages, noem maar op. Maar zet in ieder geval ook Netflix en ‘televisieseries’ in dat rijtje. Ruim een miljoen mensen, soms zelfs ánderhalf miljoen, nemen dagelijks een shot GTST. Goede Tijden Slechte Tijden gaat deze week het 28ste seizoen in en is onverminderd succesvol. Zoals de regisseur zegt: ‘Als ik met 10 mensen in de rij van de supermarkt sta, weet ik zeker dat in ieder geval twee daarvan gisteren mijn aflevering hebben gezien. Goede Tijden Slechte Tijden is cultuur’. Waar zegt die regisseur dat? In GTST-magazine aflevering 4. Want zomaar van de ene dag op de andere stoppen met roken of met de fles, dat kan natuurlijk niet. GTST had zomerstop maar voor de trouwe fans was er gelukkig een zomerdoorstart: GTST in de vorm van een volwaardig tijdschrift. Goede tijden! In de serie van (bij elkaar) vier edities kreeg je als fan veel achtergrond-info en alvast een blik op het seizoen 2017/18. In elk nummer een foto van een gedeelte van de cast 2018, dus pas bij het vierde nummer (Kóop mij, kóop mij) weet je wie er weer een jaar mee doen en wie er ‘dood’ zijn gegaan. Ook worden stukken verhaallijn uiteengezet en geven de regisseurs letterlijk een kijkje achter de schermen. En liefhebbers, reserveer een lege plek in de slaapkamer: in de laatste aflevering van GTST-magazine(nu in de winkel) zelfs een uitvouwposter van de hele cast. Je hoefde dus niet zonder GTST de zomer door, de waakvlam bleef aan, het was plezierig aftellen naar september, naar deze week. De állergrootste fan komt in deel-4 aan het woord, fanclubs worden geportretteerd en éen fan kreeg zelfs een make-over. Wieneke Dijk (28), werkzaam in de IT-branche, kreeg de looks van Nina, die een trendsettende eigentijdse kledingstijl heeft. Nina (Sanders) wordt in de serie gespeeld door Marly van der Velden. Wieneke: ’Ik krijg regelmatig te horen dat ik op haar lijk, daarom vind ik het leuk om een dagje Nina te mogen zijn’. GTST-magazine staat boordevol weetjes en achtergronden. Een selectie: Er zit ongeveer 10 weken tussen opnametijd en uitzendtijd, Maleisië is de meest verre locatie waar ooit is gedraaid voor GTST, er zijn meerdere dvd’s uitgebracht met GTST-bloopers, een gebroken glas in GTST is natuurlijk nooit van glas maar van suikerglas. Allemaal leuk geweest, die vier GTST-blaadjes. Maar hoera, zeggen de junks, de komende weken geen gedoe met magazines, want het echte werk is weer begonnen.
Citaten
Schoonmoeder
‘Dus daar lag ik bij professor Ruthie-wel echt een heel goeie- in de operatiekamer. Met een lap over mijn gezicht zodat alleen dat ene oog zichtbaar was. Het duurde een half uurtje, hooguit. Een half uurtje waarin ik heel hard niet probeerde te denken dat ze met een stofzuigertje mijn eigen ooglens er uit aan het zuigen was. De prof vertelde een mop: ‘Weet je wat je moet doen als je je schoonmoeder mist?’Had ze het tegen mij of tegen haar assistent? Ik durfde geen antwoord te geven…’Nóg een keer schieten’. Ik moest stil liggen, ik durfde niet te lachen’. (Linda de Mol, voorwoord Linda)
Markt
‘Als leading zangeres trek je alle aandacht naar je toe. Dan moet je er ook tot in de puntjes verzorgd uit zien. Maar hier is het jasje van Edsilia veel te strak en te kort. Ik vind het ook geen gezicht dat je een randje van het T-shirt dat eronder zit, ziet. Bovendien is ook de pantalon te strak. Dit pak draag je misschien naar de markt, maar niet tijdens een optreden. Je kunt wel willen uitstralen dat ‘we zo lekker gewoon zijn ‘, maar zo werkt het niet’ (Topcouturier Paul Schulten, voor zijn doen mild, over Edsilia Rombley, Story)
Tieten
‘En met ‘we’ bedoel ik echt iedereen. Dikke vrouwen, dunne vrouwen, vrouwen met scheve tieten, grote tieten, kleine tieten, hangtieten, naar buiten staande tieten, peervormige tieten, appelvormige tieten en ook banaanvormige tieten. De hele fruitmand kwam voorbij. Topless! Uiteraard waren sommige tieten populairder dan anderen, mijn zeer rondborstige vriendin M. was een vrij gewild beachballer (…)Nu kan dat niet meer en dat is bijzonder jammer. Ik doe het nog wel, op Ibiza, waar een paar gekke types het nog aandurven. (…) Ik ben voor de Return of the Real Tit. Laat je tieten weer zien, net zo vaak, lang en veel tot er uiteindelijk geen haan meer naar kraait. Geef je tieten de vrijheid en de ruimte, ze hebben al zoveel te verduren’ (Saskia Noort in Linda. Waarover? Over tieten. Vermoedelijk)
Handpop
‘Ik zag vlak na de wedstrijd Ajax-Groningen een interview met Hakim Ziyech. Hij werd ondervraagd door Hélene Hendriks, de handpop van Jan Joost van Gangelen. Ziyech had een prachtwedstrijd gespeeld. In Spanje of Italië word je daarna op een praalwagen langs de tribunes gereden. Fans tatoeëren de datum van het duel op hun onderlip en ’s nachts worden er kinderen verwekt die Ziyech zullen heten. In Marokko zou Ziyech een huilende interviewer tegenover zich hebben gehad. Maar hier? Ziyech stond netjes Hélene Hendriks te woord en hij kreeg, vrij vertaald, de volgende vraag: ‘Waarom ben je zo lui?’(..)Ziyech stond klaar voor een terechte schouderklop, maar hij ontving een virtuele vuistslag tussen zijn ogen. Ziyech was in dit interview de kanaalzwemmer die vier keer heen en weer is gezwommen naar Dover en dan Hélene op het strand ziet staan. Ze vraagt: ‘Waarom niet zés keer? Weet je trouwens wel hoe lang ik hier op het strand heb staan wachten? (Nico Dijkshoorn, VI)
Diana
‘Zo vertelde Harry zo prachtig over de overweldigende manier waarop Diana hem kon knuffelen. Ontsnappen was niet mogelijk en zij hield hem zo lang vast als zij wilde. Een ander tranentrekkend fragment was toen zij spraken over het allerlaatste telefoontje en hoezeer het hen spijt dat ze toen zo snel mogelijk wilden ophangen om weer te kunnen spelen. Ze hebben nooit meer de kans gekregen het gesprek over te doen en haar te vertellen hoe blij ze met haar zijn’ (Justine Marcella, voorwoord blad Vorsten)
Sloeries
‘Annie werd als een kasplantje door haar moeder vertroeteld. Ze was namelijk al de derde Annie in het gezin. Vóor haar stierven twee dochters met dezelfde naam, de eerste vlak na de geboorte, de tweede op driejarige leeftijd (..)Van een braaf moederskindje veranderde ze in een opstandige tiener die op de HBS onvoldoendes haalde, rookte (toen al) en achter de jongens aan ging. Dat laatste was een frustrerende bezigheid voor Annie die niet gezegend was met ‘stunning looks’. Ze was klein, plomp, brildragend. Annie: ‘Op mij kwamen alleen van die duffe jongens af, van die miezers (..)We gingen stiekem uit, mijn vriendin en ik. Maar dat bleef niet onopgemerkt in Zeeland, twee bandeloze sloeries midden in de nacht op de dansvloer met twee vliegeniers’ (Over Annie M. G. Schmidt, Privé)
Rook
‘Ooit zat ik met mijn vrouw in Tunesië in een trein die ontspoorde. We hingen scheef, er was rook, geschreeuw. Ik bleef als versteend zitten. Mijn vrouw baande zich een weg naar buiten, sloeg mensen opzij en riep: ‘Mijn kinderen’. Terwijl die in Nederland waren. We hebben er trouwens wel woorden over gehad, dat ze helemaal niet naar mij omkeek’ (Emeritus hoogleraar Herman Pleij, Psychologie)