BLDNDKTR MediaWatch: mediaprofessionals over 2025
De als ‘bladendokter’ bekend geworden hoofdredacteur en bladenmaker Rob van Vuure is ‘mediawatcher’ in MarketingTribune. Het vakblad heeft hem gevraagd in de rubriek Mediawatch opvallende trends en ontwikkelingen in de wereld van on- en offline media te spotten en duiden.
Lucas-Ooms Fonds 50 jaar
Vijftig jaar geleden overleed mevrouw C. Ooms-Luiken, de weduwe van C.P. Ooms. Samen met J. W. Lucas vormde de heer Ooms de directie van drukkerij en uitgeverij De Spaarnestad in Haarlem. De weduwe Ooms liet een legaat na dat door de stichting Lucas-Ooms Fonds wordt beheerd. Het LOF richt zich op het stimuleren van de tijdschriftjournalistiek in de breedste zin van het woord. Het LOF verleent subsidies en sponsort diverse vakprijzen (oa de Mercur d’Or voor Tijdschriftjournalistiek). Naar aanleiding van haar 50-jarig bestaan blikt het LOF vooruit met een schitterend vormgegeven boekje: ‘Meer dan 50 visies op het medialandschap in 2025’. Aan meer dan 50 mediaprofessionals werd gevraagd om een bijdrage. Ze gaven antwoord op vragen als ‘Hebben kleine uitgeverijen in 2025 nog bestaansrecht?’’Wat is op dit moment de meest overschatte communicatievorm?’ en ‘Stel u heeft onbeperkte mogelijkheden, in welk medium zou u nu investeren?’. Het boekje, met bijdragen van oa Arendo Joustra, Peter Vandermeersch, Jildou van de Bijl, Rob van Vuure, Derk Sauer en Luc van Os, heeft een exclusieve beperkte oplage.
Misschien
‘Philips kan in een paar jaar veranderen van gloeilampenfabriek naar leverancier van medische informatie. De core-business van DSM ging in korte tijd van mijnbouw naar life-sciences. Waarom zou een uitgever zijn kanalen dan niet wat kunnen aanpassen: van papier naar online? Zo moeilijk kan dat toch allemaal niet zijn. Uitgevers hebben sinds de uitvinding van de boekdrukkunst misschien te weinig veranderingen meegemaakt. Er blijft relatief veel bij het oude. Hip is de uitgeverij nog steeds niet, maar misschien begint het nu te komen’. Frans Visser (Directeur AgriMedia)
Mis
‘De krant bestaat al 400 jaar, ondanks dat de krant meerdere keren ten dode is opgeschreven door de komst van film, radio, televisie en internet. Dus wie zegt dat de krant over tien jaar niet meer bestaat, heeft het mis’. Huub Wijfjes (Hoogleraar Mediageschiedenis)
Makelaar
‘Neem je een beetje afstand dan is er geen enkele reden om heel somber te doen over de toekomst van de media. We zitten in de dienstverlenende sector en zolang je die functie maar goed voor ogen blijft houden, is er weinig aan de hand. Een voorbeeld. Vaak hoor je dat mensen nieuws, de achtergronden bij dat nieuws en de opinies over dat nieuws zelf wel bij elkaar kunnen scharrelen. Dat is natuurlijk waar maar het kost heel veel tijd. Zeker als ze die informatie ook nog moeten verifiëren. Media kunnen dat veel sneller. Vergelijk het met de functie van de makelaar. Zelf je huis verkopen of kopen kan tegenwoordig best. Maar het kost een hoop tijd en bovendien is, ondanks internet, de markt niet geheel doorzichtig. Van sommige huizen weten alleen de makelaars dat ze op de markt komen. De functie van media als tijdbesparende leverancier van betrouwbare en gecontroleerde informatie, zal eerder toe- dan afnemen’. Arendo Joustra (Hoofdredacteur Elsevier)
Creativiteit
‘Uiteindelijk draait het allemaal om creativiteit. Want we kunnen van alles vinden van context, machine learning, data mining, maar uiteindelijk draait alles om creativiteit. Laten we daarvan ook al in 2018 gebruik van maken’. Patrick Swart (Directeur WPG uitgevers)
Tijd
Ysbrandt kijkt nooit lineaire tv, zit op Snapchat en Instagram, volgt game-video’s op YouTube, speelt Minecraft met mensen over de hele wereld. Vraag: ‘Lees je wel eens iets op papier? Ysbrandt: ‘Een oude Donald Duck of een Zo Zit Dat is een leuk gevoel. Een boek is fijner op papier dan online. Het geluid van blaadjes omslaan voelt prettig’. Vraag: ‘Wat heeft de toekomst? Ysbrandt: ‘Mijn telefoon is de toekomst. Efficiënt, snel. Als ik iets wil leren zoek ik het op via ‘How to’ op YouTube’. (–) ’Media zullen de jongste generatie moeten volgen. Kinderen groeien op met technologie. En ze hebben tijd, ze vinden dingen uit’. Jildou van der Bijl (Creatief directeur Mood for Magazines. Ze ondervroeg haar zoon Ysbrandt(14)
Ongelukkig
‘Er is geen ander mediumtype dan internet dat mensen zo ongelukkig maakt’. (–) ‘In 2015 zullen alle mediumtypen ongetwijfeld nog bestaan. Omdat we vroeger bij de bakker alleen een halfje wit of bruin konden bestellen, wil dat toch niet zeggen dat, nu er foccacia, spelt en glutenvrij in de winkel ligt, er geen lekker wit tijgerbrood meer te koop is?’ (—) ’Nieuwe media zijn vanaf het begin de meest overschatte mediumtype geweest en dat zal altijd zo blijven’. Rozemarijn de Witte (Founder Linda)
Mobiel
‘Het belangrijkste medium in 2025 is het mobiel. Alles zal nog verder naar elkaar toe trekken(tablets, telefoons, televisie, laptops, desktops), het belangrijkste medium is dan een platform: de beste series én de beste artikelen. Welk medium er in 2025 niet meer zal zijn? Aan die voorspelling waag ik me niet sinds de wederopstanding van vinyl. Ik geloof dat de meest overschatte communicatievorm van nu, sms, niet meer zal bestaan’ (–) De krantenjongen zal niet meer zo vaak langs komen, waarschijnlijk alleen voor het weekend’ (– )’Er zal een complete verandering van de mediawereld plaats vinden als de bril of lens een permanent tweede scherm gaat vormen. Dan gaat alles op zijn kant. Dan hangt je TomTom niet meer aan je autoruit en trek je je laptop voor een zoekopdracht niet meer op je schoot. En lees je dan ook al langere artikelen in die lens? Waarschijnlijk wel’. Olivier Heimel (Hoofdredacteur Runner’s World)
Wetten
‘In 2025 zijn er strenge wetten voor ons mobiele gebruik. Die wetten zijn van kracht in de auto, op de (bak)fiets, in restaurants tot zelfs op de stoep’. (–) ’Lineair tv-kijken doe je niet meer alleen, het wordt een soort gezelschapsspel waar je hét moement met meerdere mensen tegelijk samen wilt beleven. Dingen je je vooral niet uitgesteld wilt zien’(–)’Waar we héel erg doorheen gaan prikken zijn die communicatievormen waarin alles zogenaamd héel super, héel gaaf, héel leuk, héel persoonlijk, héel gepassioneerd en héel oprecht is’. (–) ’Welke titels floreren in 2025? De titels die gaan over reizen, over eten, over de nieuwe lifestyle van al die 50-plussers. Die almaar groeiende groep wordt steeds maar op éen hoop gegooid maar is erg divers’. Makkie Mulder (Hoofdredacteur Delicious)
Bui
‘De vraag of er nog print zal zijn in 2025 kan positief beantwoord worden. De vraag is alleen: hoeveel. Zijn er nog plensbuien of alleen zo nu en dan een beetje motregen. Ik denk: hier en daar een bui. Dus ook: volledig droog op sommige plekken. Ik ben positief over de kranten, dat wil zeggen door de week online en in het weekend in print. De keerzijde daarvan is dat er geen ruimte meer is voor tijdschriften. De rol van opiniebladen, van omroepgidsen en veel andere mannen-en vrouwentijdschriften wordt overgenomen door de zaterdagkrant met al zijn bijlages’. Derk Haank (Ceo Springer Nature)
Bui
‘De vraag of er nog print zal zijn in 2025 kan positief beantwoord worden. De vraag is alleen: hoeveel. Zijn er nog plensbuien of alleen zo nu en dan een beetje motregen. Ik denk: hier en daar een bui. Dus ook: volledig droog op sommige plekken. Ik ben positief over de kranten, dat wil zeggen door de week online en in het weekend in print. De keerzijde daarvan is dat er geen ruimte meer is voor tijdschriften. De rol van opiniebladen, van omroepgidsen en veel andere mannen-en vrouwentijdschriften wordt overgenomen door de zaterdagkrant met al zijn bijlages’. Derk Haank (Ceo Springer Nature)
Cyclus
‘Als het om tijdschriften gaat is éen trend dominant: de levenscyclus. Je lezers worden ouder en je groeit als tijdschrift mee. In Nederland is het negatieve effect van de levenscyclus op de totale oplage van de tijdschriften altijd gemaskeerd door een groot aantal lanceringen’ (–) ’Maar aan alles komt een eind. De VN-lezer overlijdt, de overzee-se Libellelezeres wordt het te gortig en tenslotte gaat zelfs Donald Duck uit huis’ (–) ’Weinig titels kunnen ontsnappen aan de levenscyclus: ik maak een uitzondering voor een paar wetenschappelijke titels en voor De Groene’. Piet Bakker (Hogeschool Utrecht)
Vakpers
‘In 2025 zullen Het Parool en de NRC niet meer in de middag verschijnen. De Telegraaf maakt een bescheiden come-back, ze zijn niet achterlijk bij het Mediahuis. John de Mol droomt in 2025 nog steeds van zijn multimediale mediabedrijf, waarvan dan nog niet duidelijk is wat hij precies bedoelt. Sanoma bestaat in 2015 niet meer, Libelle en Margriet wél. De vakpers is volledig digitaal. En kijk niet gek op als Bol.com onze Linda overneemt.’ Derk Sauer (Media ondernemer)
Herschikking
‘In 2025 is online natuurlijk het belangrijkste. Er komt bij Hearst nu al een herschikking van wat er naar print gaat en wat naar digitaal’/ ‘Het medium dat we zeker niet meer hebben in 2025 is tv’/’Waarin méer investeren? Ik zou zeggen: buitenreclame’/’De meest overschatte communicatievorm is tv-reclame’/’In 2025 bestaan titels als HP De Tijd, Televizier en Top Gear niet meer’/’Harper’s Bazaar, Quest en Quote zullen in 2025 juist floreren’. Luc van Os (Hearst Netherlands)
‘Over pakweg tien jaar zijn er in Nederland geen kranten meer die 6 dagen per week verschijnen. De grote uitgevers zijn veranderd in bedrijven die digitale niches exploiteren op platformen die ze zelf niet bezitten/’Alexander Klöpping is net weg als directeur bij WeChat. Dat kocht Blendle ergens in 2018’/’Met het bijna verdwijnen van televisie was er geen politiek draagvlak meer voor de tv- omroepen’/ ‘Zo zal het allemaal zijn in 2025. Maar waarschijnlijk lees ik in de papieren krant dat ik er naast zat.’ Dolf Rogmans (Villamedia)
Nooit
‘Er is nog nooit een oud medium verdrongen door een nieuw. Kijk naar de bioscoop, daar heeft een enorme transitie plaatsgevonden: van rokerig zaaltjes met bibberend beeld naar een volkomen luxueuze hightech-beleving/ ‘Dat papier blijft geldt niet voor kranten: die bestaan in 2025 alleen nog digitaal. Alhoewel recentelijk Amerikaans onderzoek me doet twijfelen’. Auke Visser (Voorzitter LOF-bestuur)
Peter de Mönnink
‘O ja, die drukkers. Zij kopen tegenwoordig de assets die ze vroeger drukten, denken dat ze dat beter kunnen, omdat diezelfde uitgevers waar ze vroeger zaken mee deden het aan hun hebben verkocht. Voelt alsof hier een gewaagde sprong voorwaarts, bijkans een sprong wordt in een leeg zwembad. Pijnlijk’. (CCO Talpa) Pijnlijk
Drone
Nieuws in 2025: NRC kondigde gisteren aan dat het stopt met de papieren krant van maandag t/m vrijdag. Daarmee is NRC de eerste landelijk krant die enkel nog digitaal beschikbaar is door de week. NRC heeft nu 500.000 betalende abonnees, dat is twee keer zoveel als in 2015. Nog maar enkele tienduizenden van hen lazen de krant op papier. De uitgever van NRC: ‘Ik ben blij dat we deze stap hebben durven zetten. Zoals onze gewezen hoofdredacteur Peter Vandermeersch tien jaar geleden al zei: we zijn niet op aarde om wit papier zwart te maken, we zijn op de wereld om aan journalistiek te doen’ (–) ’De bezorging van de compleet vernieuwde zaterdagkrant(twee glanzende bijlages) geschiedt vanzelfsprekend ook per drone’. Peter Vandermeersch (Hoofdredacteur NRC)