Dikdubbeldik
Laatst hoorde ik iemand zeggen: ik ben bladenmaker. Je kunt zoveel zeggen. Maar bestrijd het maar eens. Niet elke hoofdredacteur is ook een bládenmaker. Van sommige restauranthouders weet ik zeker dat ze het talent hebben, dat ze voor hetzelfde geld, of voor minder, ook een onderhoudend tijdschrift zouden kunnen maken. Of een opvallend congres, een app, een spraakmakend festival, een pretpark. Eén volzin: ‘Weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is, vooral weten waar je doelgroep héimelijk in geïnteresseerd is, en dat vertalen in originele ideeën’. Stel, je doelgroep is geïnteresseerd in geld. Een matige bladenmaker brengt voor de zoveelste keer iets over beleggen. ‘Denk aan de lange termijn’. Niks mis mee, dus veel mis mee. Een spannende bladenmaker brengt zes verhalen over mensen die persoonlijk failliet zijn verklaard, met in flankerende kaders de do’s and don’ts van de problematiek. Veel interessanter, zullen de lezers zeggen, mits ze de enquête anoniem mogen invullen.
Maar wat het vak bladenmaken ook precies inhoudt, eind december doet dat er allemaal niet toe.
Twee weken lang hoef je niks te kunnen. Rondom Kerst hoef je geen goede bladenmaker te zijn om een goed blad te maken. Rondom Kerst zijn mensen in twee dingen geïnteresseerd: eten en zingeving. En er is tijd om te lezen, veel te lezen. Dus zoals altijd en overal: dubbeldikke nummers. Saaie bladen, leuke bladen, nieuwe bladen, kleine bladen, grote bladen: dubbeldik! Berglandschap kiosk. Twee nummers voor één prijs, beste Hollanders. Het dikste nummer van het jaar, Hollanders. Nog nooit had u zoveel te lezen voor zo weinig geld, Hollanders. Vrij Nederland op de cover: Extra dik winternummer. De Groene Amsterdammer op de cover: Dikste Groene ooit. Elsevier: Kerstnummer, dikste nummer ooit. HP/De Tijd: Dubbeldik Kerstnummer. Na Kerst wil je geen Kerstnummer meer lezen, de spijs komt je strot uit, dus zal er volgende week een nieuwe Elsevier liggen, en een nieuwe HP/De Tijd. En dus vermijden VN en De Groene het beperkende woord Kerst, uiterste houdbaarheidsdatum 26 december. Zij verschijnen pas weer op 5 januari 2012.
Wijs: zet je bladenmakersknop eind december op nul. Svp geen invalshoeken, geen geniale gedachten, geen echt nieuws.
Ga voor dikdubbeldik. Zet die vijf letters van Kerst op de cover, als het kan een beetje duidelijk. Kies de man van het jaar. Maak lijstjes met de beste boeken. Maak een saaie cover en gooi er een agressieve kwantiteitsflap omheen. Véél te lezen! Gevolg: tópnummer. En: tópverkoop.
Soms verkopen invuloefeningen het best. Als je je moment maar kiest.
Daarna gaan we weer bladenmaken, met het nodige vuurwerk.