Tuthola

Van vier tot één, op De Schaal Van Tijdschrift: Kieskeurig, Consumentengids, Kassa, Radar. Waar word je belazerd, wat is het puurst natuur en welke printer beslist nooit kopen? Handenvol belerende vingertjes, even de handschoenen vergelijken.

Op vier: Kieskeurig
Vergelijkingssite Kieskeurig kwam twee keer uit als tijdschrift, maar staakte dat gedoe (‘Is de vrouw op de cover wel precies onze doelgroepvrouw?’) nadat een bescheiden doelstelling was bereikt. Meer naamsbekendheid en iets meer vrouwen naar de Kieskeurig-site gelokt. ‘Welke panty’s zijn het sterkst?’ Voor de complete test, met speciale aanbieding, snel naar .nl!

Op drie: Consumentengids
Good-old Consumentengids (‘Onafhankelijk en advertentievrij’) komt uit als tijdschrift, maar blijft een gids. Wél al eeuwen goed in serieuze testen, van tandenborstels tot schouderham. Liefst zestien snoeischaren op een pagina en dertig wasmachines in een tabel uitgesplitst. Maar zelfs de succesrubriek Stekeligheden, op de achterpagina, wordt niet uitnodigend vormgegeven. Dus als de donder: de hele gids integraal naar internet. Maar ja, zover is het nog niet, we zijn print dus moeten we af en toe iets met een foto doen, dat hoor je wel eens. Zes soorten ham keurig naast elkaar. En de kleine boeren in Brazilië zijn de dupe, kleine boer op foto. De Consumentengids is een rijke bron van informatie, als je informatie nodig hebt. Maar het is geen tijdschrift. Geen ritme, nauwelijks emo, geen beeldcreativiteit. Een geweldige site, in vermomming print.

Op twee: Kassa
Kassa dacht: die Consumentengids is saaie hap. Wij gaan voor dezelfde doelgroep een tijdschrift maken, met ruggensteun van het tv-programma (op de cover van Kassa: ‘Al 23 jaar op tv’). Verdere marketing overbodig. Niet advertentievrij, alles kost geld, een jolige vrouw op de cover. En de succeselementen van het tv-programma, inclusief presentatrice pakken we over. Snel naar Radar.

 

Op éen: Radar
Al met de eerste uitgave liet Radar zien waar het bij Kassa aan schort. Veel gekneut op slappig papier. Tijdschrift Radar maakte van Kassa op slag een gewoon blaadje. Zoals het blad Linda door louter te verschijnen de massavrouwenbladen truttig maakte. Zoals de maandelijkse opvoedglossy’s laten zien dat Ouders van Nu het anders doet. Kassa is geen overzichtelijke site (op vier), geen degelijke gids (op drie) en geen onderhoudend tijdschrift (op éen). Kassa is een verprint tv-programma, maar voor papier heb je meer nodig. Leuke Kassa-presentatrice Brecht van Hulten zie je na het voorwoord nergens terug. Het blad Radar gaat ook over de flauwekul van cholesterolverlagers en ook over je belastingaangifte. Maar alles in moderne kledij: close fotografie, vrolijke illustraties, verrassende typografie. Met Radar-presentatrice Antoinette Herzenberg op meer dan eén pagina. En voor de slimme afwisseling: hoe hou je je relatie goed, waar let je op bij datingsites en mmm een hele tompoes op een hele pagina.
Nog wat tips uit Radar: een huishoudschort is erg handig, ga eens naar Appelscha, vaatdoekjes zijn vies, gebruik de dure boormachine samen met je buurman, zo krijg je je blouse helemaal kreukvrij en let op, let op: bleekwater en ammonia beslist niet mixen.
Tuthola, zou je zeggen
Maar het woord komt niet in je op.