Oprah, HP en Tatjana

Oprah
Wanneer verander je je coverstramien? Als het slecht met je blad gaat of als zich een buitenkans voordoet. Of allebei. O, The Oprah Magazine (van Oprah Winfrey) verkocht in de losse verkoop het tweede halfjaar van 2008 zomaar 25% minder. Wat doe je dan? Oeverloos analyseren. Maar de discussies eindigden in plotseling gejuich toen Michelle Obama meldde dat Winfrey haar mocht interviewen – waarmee het eerste O-halfjaar van 2009 al weer goed zit. Het blad bestaat negen jaar en op alle 105 verschenen covers zie je alleen een foto van Linda, nee het is Amerika, van Oprah. De buitenkans Michelle Obama bracht daar verandering in. De cover van het aprilnummer doorbreekt het vaste stramien, Oprah mét Michelle op de cover!  De beide leading ladies kijken je lachend aan. Fun! Tot een maand later de cijfers van het mei-nummer binnenkomen. Want in barre tijden duurt een buitenkans maar een maand.

HP/De Tijd
Pak van mijn hart, bij het zien van de gerestylede HP/DeTijdHP/DeTijd kocht ik drie van de vijf keer. De covers waren te wisselend, de inhoud ook en 3,95euro is elke week hetzelfde. Wat deed ik die twee weken dat ik HP/DeTijd nixe9t mee naar de kassa nam? Staande in Albert Heijn pakte ik HP en scande snel mijn favoriete rubrieken: De Kring, Beatrijs Ritsema en Zelfportret (een rubriek waarin aan een Bekende Nederlander intieme vragen worden gesteld. Vraag: Bent u monogaam? Antwoord: Tja, wat bedoel je precies met monogaam?) Deze drie rubrieken zijn gebleven, naast nog een handjevol leuke onderdeeltjes. Want wat is belangrijk bij het restylen van een tijdschrift, noem het Wet 1? Dat je weet wat je niét restylet Samengevat: kind & badwater.Viva zal nog tachtig keer gerestyled worden, maar AnyBody blijft. De VARA-gids, wat ze er ook mee gaan doen, Buis & Haard for ever. Wet 2: kies voor de lanceringsweek van je gerestylede nummer een week die toch altijd al goed verkoopt. Wil je straks een mooi verkoopcijfer laten zien? Lanceer tijdens vloed, tegen eb is niet op te boksen. Wet 3: zet op de cover van je eerste nieuwe nummer een onderwerp dat altijd aanspreekt. Elk blad heeft zo zijn top-vijf. Arie Boomsma veertig dagen zonder seks: zijn dagboek (vernieuwde Marie Claire) Of: veertig dagen zonder seks, bijlage over de 41ste dag (vernieuwde JAN) Op de cover van de vernieuwe HP: Maxima. Ver voor Apeldoorn gemaakt. Zijn er nog meer restylingswetten? Ja. Hoe dan ook straks roepen dat het een succes is! Iedereen wil bij een winner horen. Ik ook. Voorlopig vijf van de vijf keer.

Tatjana
Vanaf morgen te koop: FHM met een 80-er jaren retronummer. Dus: Tatjana revisited. Groot in het blad en op de cover! Ik was vroeger een tijdje hoofdredacteur van Playboy, in die tijd planden we elke tien maanden een nummer met Tatjana. Altijd goed, daar hoefde je niet voor doorgeleerd te hebben. Even Cruijff opstellen en er werd gescoord. In die periode ging Tatjana verhuizen en kocht ze een nieuw bed. Wij van Playboy deden haar oude ledikant in de aanbieding, opbrengst naar een goed doel. Foto van onze super pin-up er bij, zittend op de aanbieding met de lakens tot onder haar kin. ‘Na duizend nachten Tatjana, nu ú!’ Goed doel zeer blij.