Citaat, Foto, Advertenties en Kans?

Citaat
Hoera, alweer een reden The Quote Of The Century te herhalen. Voetballer George Best: ‘Ik heb miljoenen verdiend. Miljóenen. Bijna alles gaf ik uit aan dure auto’s, aan drank en aan vrouwen. De rest heb ik verpatst’ Staat klein in het blad Helden, de nieuwe sportglossy van Barend & Barend. (Zou een mooie kop zijn, in welk mannenblad dan ook, boven een reportage over teveel geld uitgeven.) Een ander lang, bekend citaat: ‘Mijn man is er met de buurvrouw vandoor. En ik mis haar zo’. (Mooie naam voor een rubriek over relatieproblemen.)

Foto
In het blad Helden drie vrouwenbladverhalen gelezen waar ik al een tijdje op zat te wachten: interview met voetballer Van Persie en zijn vrouw Bouchra,  reportage over voetballer Royston Drenthe in Madrid (die zijn hele familie, en dat waren er meer dan hij dacht, in de miljoenenroes naar Spanje liet overkomen) en een interview met wielrenner Michael Boogerd en zijn vrouw, ex of niet. Vróuwenbladverhalen inderdaad, relatie-emotie, geen typische sportverhalen want het is de bedoeling dat het blad blijft bestaan. Trouwens, metéén naar pagina 36, en pak pagina 39 dan ook even mee. De Foto Van Het Jaar 2009! In nerveuze tijden van internet, twittertwetter, Hyves, You Tube, mobiele fotografie, video’s en you-name-it onderstreept fotograaf Martin Dijkstra de power van print, de kracht van het uitgebalanceerde stilstaande beeld. Boogerd en zijn vrouw Nerena samen thuis gefotografeerd, maar helemaal niet samen.

Advertenties
In bijna elk tijdschrift zijn de advertenties mooier dan de reportages; er is meer geld en meer tijd. In Helden is het andersom. Het reportagebeeld is Champions League, de advertenties zijn onderbond. Terwijl schitterende advertenties onmisbaar zijn, zeker als er glossy-pretenties zijn. Adverteerders bepalen in hoge mate de sfeer van het blad, versterken daarmee ook de redactionele zeggingskracht. En ze betalen er ook nog voor!

Kans?
Heeft Helden kans van slagen? Dat weet je pas over een jaar, als de verkoopcijfers van pakweg het derde nummer bekend zijn. De verkoopcijfers van een eerste nummer zeggen niets. Natuurlijk: er is succes, feest op de redactie, geweldig allemaal, van de dáken en uit je dak. Maar een eerste nummer zal het áltijd doen, publiciteit en nieuwsgierigheid doen hun werk – wie wil niet de foto van het jaar zien, de weer zwangere Bouchra van Persie over de vermeende verkrachtingszaak horen of de column van Prins Willem Alexander lezen, waarin ZKH zichzelf persifleert (‘Land- en sportgenoten’!). Maar de nummers daarná, zonder lanceringsglans? Dan lig je daar maar, wat vergeten tussen al die andere bladen, links achter Puzzelsport in een Vogelaarwijk van de kiosk. Het eerste nummer van de vernieuwde OPZIJ verkocht twee keer zoveel als normaal. De eerste vernieuwde HPDeTijd verkocht boven begroting. Je ziet na een paar nummers al snel of een blad zich zal handhaven of niet. Ook het derde nummer van Sonja Bakker Magazine verkocht ver boven de 100.000 – een blijver dus. Hetzelfde geldt voor het verse blad FLOW, het tweede nummer verkocht meer dan het eerste. Dus straks, ongeveer in oktober 2010 zo achteloos mogelijk aan Frits Barend vragen: ‘Geweldig, dat eerste lange interview met Danny Cruijff, maar by the way, dat derde nummer van Helden, waar zit dat ongeveer, qua oplage?’ Frits liegt er 8.000 bij, maar stelt me niet gerust.