Esquire, Fantastic, Gazet
Esquire
Bar Refaeli, vriendin van Leonardo di Caprio en Swimsuit Covermodel 2009 van Sports Illustrated. Is dat niet genoeg, voorlopig? Nee, dacht Amerikaanse Esquire, en daar heeft Amerikaanse Esquire gelijk in. Op de cover van het julinummer een naakte Bar. Op haar lichaam de belangrijkste coverteksten. Zie afbeelding. Het exclusieve nieuwe verhaal van Stephan King begint op haar borsten en bovenarm. Rond navel en dijen gaat het door. Op Refaeli’ s bovenbeen staat: continued on page 57. Geweldig. Functioneel naakt, heet dat.
Fantastic
Wat is de kracht van print? Dat het print is. Dat hoor ik grote-bek-internet nog niet zo gauw zeggen. Buit die kracht dus uit, laat je printuitgave glimmen en ruiken en aaibaar zijn. Zorg dat je blad verrast met al wxe9xe9r een ander soort papier, al wéér een andere druktechniek. In discussies over de toekomst van tijdschriften valt al gauw de vaststelling: It’s free or it’s fantastic. Over vijftien jaar is je blad gratis of je blad is zó fantastic dat je ervoor wilt betalen. Die ontwikkeling is nu al volop aan de gang. Tijdschriften worden steeds mooier: dikker mooier papier, mooiere foto’s, mooiere vormgeving. De glossies werden nog meer glossy en veel weekbladen gingen glimmen. Het nuchtere Amerikaanse weekblad Newsweek (oplage in 2008: 3 miljoen, voorspelde oplage in 2010: anderhalf miljoen. In drie jaar!) heeft vanaf nu een glossy uitstraling. De hoofdredacteur van opinieblad Newsweek erkent dat hij heel erg naar de publieksbladen heeft gekeken. Vergelijk tijdschriften als ZIN, Vrij Nederland, Libelle, De Groene Amsterdammer en Fancy, ik doe maar een greep, met hun uitstraling van een paar jaar geleden: allemaal richting fantastic. Sommige bladen gaven zelfs hun naam een dot glansverf. Het blad Mijn Tuin werdHome&Garden. TIP werd Delicious. Ariadne werd Ariadne at Home, en werd At Home. Het blad Doe Het Zelf werd 101 Woonideexebn. Sommige bladen hadden al een fantastic naam maar haalden het desondanks niet: de überglossies La Vie en Rose en Hide&Chic zijn vanaf nu verleden tijd. Later zullen we zeggen: te vroeg gepiekt. Op één dag twee nieuwe fantastic voorbeelden. De Daklozenkrant van Amsterdam wordt vanaf nu gedrukt op glanzend papier. ‘Om de verkoopcijfers op te krikken’, zegt hoofdredacteur Hans van Dalfsen, gewend om snel tot de essentie te komen. En het blad Zij aan Zij heet vanaf nu ‘lesbische glossy’. Na de L’Homo met Arie Boomsma nu maandelijks de L’ Esbo.
Gazet
Hoe kom je aan ideeën? Dat is het minste probleem. In je eentje, liggend op de bank, met de weekendkrant en Sibelius. Of met tachtig man in groepjes gericht brainstormen. Of: iets overnemen uit een ander blad, liefst een buitenlands tijdschrift, en dan net zolang kneden tot het in je formule past. De mooiste Nederlandse tijdschrift-, kranten-, televisie- en boekenideeën zijn over de grens op redacties bedacht. De Gazet van Antwerpen, een Vlaamse krant, afgelopen donderdag! Ze vervingen alle nieuwsfoto’s op hun pagina’s door kindertekeningen. Is een tijdschrift-idee, daar heb je Sibelius niet voor nodig. Even kneden en dan: Peter van Straaten en het hele Parool (okee, alleen de voorpagina), Fokke en Sukke een hele Viva, Hein de Kort&Revu. Of: tien illustratoren coveren een heel blad. Of simpelweg een lezersoproep. Maak één keer per jaar een collectors item. De Gazet deed ooit ook al zoiets met Kuifje en met Asterix. De heer Duck kennende staat hij te popelen.