Slagroom, Obama, Ja en Wetten
Slagroom
Als je blad een ijsje is, is de cover van je blad de slagroom. Soms nog een kers erbij, en in actietijd schuwen we vlaggetje en parasol niet. De kiosk als overvolle datingsite, of zeg maar: als leuke kroeg. Glimmende covers maken oogcontact en flirten, soms kijken ze zwoel of zelfs hoerig. “Grijp je kans, met mij word je gelukkig!” De meiden Viva en Vriendin geven zichzelf deze week bijna weg: neem mij mee, voor slechts 1 euro. AvantGarde zegt: ik ben helemaal vernieuwd en vanaf nu extra aantrekkelijk. Het blad Kinderen idem. Glamour roept: “Het dikste nummer ooit, 300 pagina’s, date me!” (Zus Cosmo is veel dikker geworden, dus de concurrentie baltst eroplos.) Het populair-wetenschappelijke Quest verleidt deze maand met slagroom, vlaggetje en parasol: “Reset yourself, met gratis Quest-resetknop.” Beaumonde is even een duo geworden. Twee-in-één met Grazia, twee dates voor één schappelijke prijs. Mevrouw Marie Claire viert een jubileum, dus daar is vast wat extra’s te halen! Het blad Pokemon versiert rechtstreeks en zonder omhaal: “Ik ga met je mee en je krijgt er zes gratis buttons bij.”
Overdreven, al die slagroom? Nee.
In de winkel kijk ik altijd naar de “Bob Van De Week”, het blad dat een keertje niks doet, gewoon een nuchtere cover heeft gemaakt (en dus niet opvalt). Bob ligt sneu in het schap en kijkt glimlachend om zich heen. Topkroeg, inderdaad, maar ik doe even niet mee. Het blad JFK of het keurige Nouveau is de Bob Van De Week. De kreet luidt: “Bob, daar kun je mee thuiskomen”. Maar helaas neemt niemand je mee.
Obama
De cover van TIME, een paar weken geleden! Lapt elke coverwet aan de laars. Geen opvallende teksten, geen kleur, niemand kijkt je aan. MAAR WAT EEN GEWELDIGE FOTO. “Now what, Obama?” Zijn eerste slechte verkiezingsuitslag en hij, zelfs hij, weet het ook even niet. Vat alle coverwetten maar samen, veeg alle slagroom op een hoop en zeg: impact.
JA
Ligt daar een nieuw blad, genaamd “JA”? Nee. Het blad Yes heeft een themanummer. Beproefde coverwet. Het thema is Holland. Dus heet Yes deze week JA. Met de toevoeging: “De Hollandse Yes”. De verwarring zal optimaal zijn. Maar soms doe je iets omdat het leuk is, speels, onweerstaanbaar. En dat is ook wat waard. Trouwens, snel naar pagina 55: “Wine & Dine in de Pijp, the place to be”.
Helemaal Yes.
Wetten
Hoeveel slagroomwetten zijn er? Daar kun je heel geleerd over doen, en dat doe ik vaak. Maar de coverwet van Story of Privxe9 is simpel: scheiding van Bekende Nederlander. Of: overlijden Bekende Nederlander. Coverwet van Elle is: groot modenummer. Coverwet van Tina is: nu voor 1 euro. Coverwet vanPlayboy is: BN naakt. Coverwet van Nickelodeon is: gratis SpongeBob-Poster. En de topcoverwet van bijna elk blad is: een mooie zomer. Mooie zomer, mooie verkoop. Marketingmanagers stemmen af op Piet Paulusma.