Opzij, Kalfjes en Seedorf

Opzij
Zijn ze gek geworden bij Opzij? Ja. Voor één keer kan alles, roep ik vaak. Bv: breng in je tijdschrift alle xe1lle reportages een keer in stripvorm: de mode, de recepten, de kapsels, het interview. Alle technieken door elkaar, bekende en onbekende striptekenaars doen graag mee. The Illustrated Elle, een collectors item en veel gespreksstof. Wat ook één keer kan: in Playboy een modeproduktie met het thema: zoveel mogelijk kleren aan. Of: in de keurige culinaire glossy delicious de produktie: Het ongezondste wat ik ooit at (en lékker ..lékker!!). Zet de wereld gerust voor xe9xe9n keer op zijn kop. Daar wordt een blad niet slechter van, alleen maar afwisselender en je laat merken dat je als bladenmaker lol in je werk hebt. Maar Opzij met de ver kiezing van ‘De mooiste man van Nederland’? De aarde op het hoofdredacteurengraf van Cisca Dresselhuys is nog rul en dan zoiets. Op de Opzij-site wordt op voorhand verdedigend geroepen: Mogen wij ook een keer sexistisch zijn? Het antwoord lijkt me simpel. Nee, dat mag niet. Voor één keer kan alles, maar dit niet. Het wezen van je formule schoffeer je niet. En al helemaal niet met iets wat Viva al deed toen de vader van Rutger Hauer nog won. Cosmopolitan koos vrijdag jl ‘De mooiste benen van Nederland’ (De twee van Sanae Chirar wonnen). He-le-maal Cosmo. He-le-maal binnen de (sexistische) formule.

Kalfjes
Je hebt grote prijzen en je hebt kleine prijzen. Je hebt de Gouden Kalveren, Gouden Lampen, de d’Ors, de Rembrandts, de AKO’s en de Musical Awards. In de tijdschriftenwereld heb je de Mercurs. Mercur voor ‘Tijdschrift van het Jaar’, Mercur voor ‘Hoofdredacteur van het Jaar’ etc. Maar in de tijdschriftenwereld heb je ook kleine prijzen. De PrixPetits. PrixPetit ‘Mooiste covertekst van het Jaar’, PrixPetit ‘Mooiste kop van het Jaar’ etc. Kleine prijzen voor het kleinmaarfijne bladenmakerswerk. De som der delen, weet je wel. PrixPetit ‘Mooiste fotobijschrift van het Jaar 2007′? Bij een foto in het 50plus blad ZIN: “Na 73 jaar gaven ze elkaar de eerste zoen”. Een Prixwaardige kop in het blad KIJK: ‘Linke soep, de zeeschildpad verdwijnt’. In Viva, boven een reportage over zusjes die hun vrijgezelle broer willen koppelen: ‘Broer zoekt vrouw’. Er zouden veel meer kleinere prijzen moeten komen. Om maar te benadrukken dat uiteindelijk de professionele details de winnaar maken. Naast de grote AKO Literatuur Prijs prijzen voor de beste boektitel, beste openingszin, beste achterflaptekst, beste metafoor van het jaar 2007. Naast de Gouden Kalveren kalfjes voor de beste bedscene, beste titel, beste dialoog, beste close up van het jaar 2007. Mooiste musicalsong!  Mooiste rxe9gel uit een musicalsong.
Ik zag zox92n mooi detail in een Engels gezondheidsblad. Boven een informatieve reportage stond: ‘What doctors advise their family-not you’. Heading of the year!

Seedorf
Seedorf had best mee kunnen doen. Al lang bewaar ik de volgende Prixwaardige kop. ‘Seedorf belooft: ik neem geen penalty’. Qua tongue in cheek moet het een citaat uit Revu of Sportweek zijn geweest. Of uit een krantenrubriek. Zox92n kop boven een interview in een blad met een heel andere doelgroep?Panorama of Voetbal International? VI-lezers zouden boos worden en massaal emailen: ”Marco, pas op! Hij liegt”.