Dubbel

Rinus Michels, en die had er kijk op, zei ooit: ‘Losse verkoop is oorlog.x92 Geen middel wordt geschuwd in de kiosk, zeker niet de middelen die zich bewezen hebben. Het verschil tussen een goed verkocht nummer en een slecht verkocht nummer is soms 50.000 exemplaren, dus is strijd gerechtvaardigd.

Wat verkoopt? Bied je blad aan voor een euro! Dat werkt zó goed dat alle concurrerende bladen er die week last van hebben. Wat verkoopt? Doe een cadeautje bij je blad. Kijk hoe men dat in Italië en Spanje aanpakt. Daar is het haast andersom: bij een cadeautje krijg je óók nog een blad. Deze week: Uw blad met exclusieve tas! Deze week: Uw blad met speciaal ontworpen slippers! De linkerslipper bij het ene blad, de rechterslipper bij het andere blad, om en om op de stapel in de winkel. Deze week: Uw blad met designbikini! Het broekje bij het ene exemplaar, het topje bij het andere exemplaar. En dan ook nog in verschillende kleuren. (‘Mag ik vier exemplaren afrekenen? De andere bikini is voor mijn vriendin.’)

Wat verkoopt? Kwantiteit. Wat dat betreft is het feest in de kiosk, deze weken. De zomernummers komen er aan. Het blad Psychologie: Extra Dik Zomernummer. Viva: Met Extra ZomerDoeBoek. De bladen Red en Santé zijn deze maand zelfs volledig samengesmolten, en dus dubbeldik. Ook: De Dikke Zomer Story. Opzij: Dubbeldik Zomernummer. Weekend: Speciale Zomer Special. HP/De Tijd, Elsevier en Vrij Nederland zullen volgen. En dat deze speciale zomernummers niet dubbel zo dik zijn, maar gewoon wat dikker, maakt niet uit. Het is oorlog. En deze week is kwantiteit het creatieve wapen. Waar blijft het Driédubbeldikke Zomernummer?

Dikste
Zeg als tijdschriftenmaker sowieso xe9xe9n keer per jaar: Het Dikste Nummer Van Het Jaar. Er is altijd een dikste nummer, hoe dun je ook bent. En, weekblad, als het bevalt: Het Dikste Nummer Van De Zomer! Van De Winter! Hollanders willen waar voor hun geld.(‘Let op, ik ben slim, ik koop alleen hun dikste nummer.’)

Gratis
Voor één euro, met een cadeautje, driedubbeldik, dan kom je vanzelf bij het woord “gratis”. Het woord gratis is voor Hollanders bedacht. Is je blad 200 pagina’s? Maak er voor één keer 150 pagina’s van en doe er een bijlage van 50 pagina’s bij. Deze week: Met Gratis Bijlage! (50 pagina’s). Een paar oorbellen bij je blad? Zeg: Met Gratis Oorbellen. Of: Met Gratis Literaire Zomerpocket. Worden al die gratis pockets of oorbellen tenslotte toch wat te prijzig? Maak je blad die week dan wat duurder. Voor iets gratis willen Hollanders graag betalen.

Naakt
En of je nu veel of weinig te besteden hebt, het woord gratis doet wonderen. Klassieker: de kunstenaar ontwierp een exclusief bord (gebakken oplage 100), genummerd en gesigneerd. Het chique restaurant stelde een viersterrenmenu samen, waarin de kostprijs van het bord was verrekend. En het superglossy maandblad deed de aanbieding. ‘Uniek diner, tachtig euro, en na afloop uw designbord (afgewassen) gratis mee naar huis.’ In een half uur uitverkocht! Dit deden we dus nog een keer, en nog een keer en ook een keer bij Playboy. Peter Klashorst schilderde naakte Esther, die die maand ook op twaalf paginax92s in het blad te zien was. Ook hier: exclusief diner met relaties. En het bord, beschilderd met Esther, een limited edition Klashorst, aan het eind van de avond gratis mee naar huis. Bovendien zat Esther zelf het diner voor. Alle bordjes snel tot op de bodem leeg!