Allochtoon, Beer, Bereik, PSV
Allochtoon
Ik weet nog precies wanneer ik voor het eerst van mijn leven het woord podcast typte. Drie seconden geleden. Podcasten, surfen, downloaden, hyves. Ik voel me een digitale allochtoon. Ik ben in een nieuwe wereld verzeild geraakt, zoals elke 40plusser. Ik ben niet zo zeer gevlucht of gexebmigreerd, die nieuwe wereld is naar mij gekomen. Een digitale wereld waarin ik trouwens, komende uit printland, al behoorlijk integreer. Want ik wxedl integreren. Ik burger snel in, ik bestel van alles online, ik boek online, ik boycot LinkedIn, ik download en soms tik ik al ff. Laatst leidde ik een brainstorm over het gebruik van webcams. Exe9n ding is zeker: ik laat me niet door een Rita of een Geert terugsturen, het nieuwe digi-land is txe9 fascinerend. En zoals het ook met het Marokkaanse integreren gaat, het scheelt veel tijd wanneer je een zoontje van negen hebt die digitaal autochtoon is. Die bijvoorbeeld zegt:”Pap, mamma heeft de Viva-podcast gedownload”. Want dat kan. Zomertijd cadeautjes-bij-tijdschriften-tijd. Zin in een nieuw laktasje? Koop het blad Glamour. Van Opzij tot Ouders van Nu(gratis rompertje) tot Hide&Chic, ik telde afgelopen zaterdag in een willekeurige kiosk twaalf tijdschriften met een cadeautje. Viva met de jaarlijkse zomerpocket. Ook, we zijn 2008, gepodcast dus. Ik weet nog precies wanneer ik voor het eerst van mijn leven het woord gepodcast typte.
Beer
Een nieuwe digi-wereld met tienduizenden nieuwe woorden. En dan gewoon, cool augustus 2008, dertig jaar na de koude oorlog (‘Pap, wat is koude oorlog?’) op de cover van Elsevier lezen: Russische beer toont tanden. Inderdaad, het rode gevaar loert overal. En achter het ijzeren gordijn is het bepaald niet pluis.
Bereik
De meeste tijdschriften pieken in de zomer, wat kioskverkoop betreft. Er is vrije tijd, er is vakantiegevoel en vooruit, nog een keer pinnen. Een cadeautje bij je blad maakt de hebberige kioskbezoeker nxf3g hebberiger, zo’n Taiwanees extra wint het van elke covertekst. Toch raar dat in de zomernummers zo weinig advertenties staan. Het bereik van tijdschriften is in juli en augustus groter dan ooit, onder andere door al die cadeaus. Alleen redacties investeren in de zomer.
PSV
Voetbal International denkt xe9en keer per jaar: dan maar wat minder nummers verkopen. PSV op de cover! De Nederlandse voetbalwereld is een simpel een-tweetje: Ajax, Feijenoord, PSV en de rest. Ajax en Feijenoord zijn landelijk interessant, PSV niet. Ook al wordt PSV acht keer achtereen kampioen van Nederland, boven de rivieren krijg je er geen kippenvel van. Ondanks Romario, Ronaldo, ondanks Gomes en die schat van Koevermans, het PSV-charisma dooft bij het verlaten van de Eindhovense binnenstad. PSV op een landelijke cover moet je eigenlijk niet doen. Wat dan wel? Ooit gedaan: in xe9en en dezelfde week splits je je oplage in driexebn. Een gedeelte met PSV op de cover, de Zuidhollandse oplage kreeg Feijenoord op de cover en de rest van Nederland zag Ajax. Alhoewel de lezers in Friesland natuurlijk het liefst Heerenveen hadden gezien. Zoiets is trouwens het uitzoeken en uitrekenen waard: aan het begin van de voetbalcompetitie een volledig gesegmenteerde oplage. In elke regio een andere club als blikvanger op de cover. Alleen dus een beeldwissel. Vaste covertekst voor de hele oplage: ‘Het nieuwe seizoen: de verrassingen op een rij’. In Groningen FC Groningen op de cover, in Volendam en omgeving FC Volendam. In Utrecht FC Utrecht, rondom Breda NAC. En vooruit: in Eindhoven PSV.