Losse handen, Les (1 en) 2, Oeuvre en Crisis

Losse handen
Elk jaar wordt de ‘mooiste cover van het jaar’ gekozen. De állermooiste kiezen is een crime (ik zit in de jury) alhoewel je heel goed appels met peren kunt vergelijken. De allerlélijkste kiezen, dat is soms makkelijk. Of noem het deze keer de stuitendste.
Het blad Tweewieler, vakblad voor de fietsenmakersbranche met vijf mannen in geruit overhemd als columnist, had een idee. Een themanummer voor de vrouwelijke consument. Niks mis met de inhoud van het blad, er moeten deze zomer meer damestweewielers verkocht worden vindt menig handelaar. Maar nu de cover nog! Altijd lastig. Is maar xe9xe9n pagina. Voor je het weet zit je er naast. Nadat je het weet ook.

Les 2
Beurzen kelderen. Maar wat staat er deze week op de cover van Libelle: herfstdagjes-uit-gids. We denken vaker dan ooit :is mijn spaargeld veilig? Maar wat staat er deze week op de cover van Flair: Deborah doet niet meer aan seks. Huizenmarkt is verlamd. Maar deze week op de cover van Esta: zes vrouwen met een schoenentic. Tijdschriften kunnen niets met de directe actualiteit. De vrouwenbladen die nu in de winkel liggen zijn drie weken geleden gemaakt. Een hittegolf? Vrouwenbladen gaan er aan voorbij, terwijl een dag of acht 30 graden je hele dagelijkse leven beheerst: kleding, culinair, dagjes uit, muggen, ijs, slecht slapen, zwemmen, make up. Elfstedentocht? Twin Towers? Tsunami? Jos Brink dood? Amalia geboren? De hele vrouwenbladenwereld kan er pas over drie weken echt iets mee. En dan ben je te laat. Te laat voor het echte nieuws. Werk je als journalist bij een vrouwenblad? Les 1: doe niets met het nieuws van vandaag. Internet is je voor, teletekst is je voor, radio en tv zijn je voor, de krant is je voor. Met veel energie en overwerk en stress heb je misschien over twee weken een paar Hollandse spaarders van Icesave in je Viva. Mosterd ná. Les 2: doe wél iets met het nieuws van vandaag. Stort er vandaag een KLM-vliegtuig neer? Dan is het over een jaar precies een jaar geleden dat er een KLM-vliegtuig neerstortte. Koningin Beatrix treedt vandaag af? Hot nieuws waar maand-en weekbladen niets aan hebben. Maar over honderd dagen is Willem Alexander precies honderd dagen koning. Maak dxe1xe1r een onderwerp van, dan ben je de eerste. Breng als blad het soort actualiteit waar je goed in bent. En gebruik de krxe1ntenactualiteit alleen als vertrekpunt, zodat je als blad wel van nu blijft, wel 2008 blijft ademen. Op maandag een ideexebnbrainstorm? Alleen ideexebn uit de weekendkranten zijn welkom! Dan blijkt dat elk krantenbericht naar een tijdschriftenidee te kneden is. (HP I De Tijd had dat als enige van de opiniebladen nu al gedaan: De echte rijken over de crisis. Wat blijkt: geen centje pijn, De Librije zit het komende half jaar vol). Er wordt deze weken overal in het land gewerkt aan de Kerstnummers, er wordt druk gebraden en volop geinterviewd. Maar de decemberbijlages zitten nog niet vol, dus wat dat betreft komt de kredietcrisis voor tijdschriften op een goed tijdstip. “Deze huizen staan al drie jaar te koop.” “Wat de Oranjes in twee maanden verloren.” “Tussenstand Quote500.”
Les 2, dát is bladenmaken.

Oeuvre
Welke tijdschriften zijn al jarenlang xe9n consistent én goed met covers? Vandaag genomineerd voor deze, niet bestaande, cover-oeuvre-prijs: Hollands DiepVPROgidsStory. Quote. Intermediair. Hide&Chic. Elle. Panorama. Duifke Lacht. Volkskrant Magazine. Autoweek. Mens Health. Appels met peren? Appels met mxe1ngo’s! Met lychees! Toch maar een winnaar: VPROgids.  Zie bijvoorbeeld de cover van verleden week. Een gefotografeerde archiefmap als cover. Je wordt geen lid van de VPRO, je abonneert je op de wekelijkse cover.

Crisis
Elke dag dierendag, dat zou Whiskas wel willen. Het Financieel Dagblad, maar ook bladen als The Economist hebben het voor elkaar: elke dag crisis. Je hebt ingezonden brievenschrijvers, maar je hebt ook ingezonden covermakers. Bijgaande cover is niet echt verschenen, maar gaat de hele wereld over. Een Engelse ontwerper zette zijn zelfbedachte Economist-cover op zijn site.  Zomaar, als grap. Verwarring alom, de redactie van het gerenommeerde blad wordt platgemaild: wij hadden een ándere cover, wij willen dxe9ze, kunt u ‘oh fuck’ alsnog sturen? (Zit trouwens mooie oproep in, voor Elsevier of HP I De Tijd, de crisis duurt nog wel even, en de crisis is overzichtelijk. Ontwerpers van Nederland, mail ons uw coveridee voor week 44).