Kieuwen, Kerst en Familie

Kieuwen
Hetzelfde tijdschrift verkoopt de ene week 30.000ex, de week erna 50.000ex. En een enkele keer nog vxe9xe9l meer (Playboy, met Do). Waar komen die grote verkoopverschillen vandaan? Bij Playboy is dat duidelijk, maar bij Libelle, Elsevier, Delicious? Zie voor je: een zee boordevol vissen. Al die vissen zijn Elsevier-kopers. Maar ze kopen niet allemaal xe9lke week Elsevier, er wordt door de meesten alleen toegehapt wanneer er iets bijzonders is. Iets hxe9xe9l lekkers of simpelweg een dubbeldik stuk aas. Het jaarlijkse Kerstnummer bijvoorbeeld. Of het dubbeldikke zomernummer, het jubileumnummer, het bijna-gratis nummer. Bijna alle vissen, bijna de hxe9le potentiele kopersdoelgroep gaat dan voor de bijl. Dus topverkoop! Iedereen blij, maar de roes duurt maar xe9xe9n week. Want een week later denken de meeste vissen: de groeten, xe9xe9n keer in de drie weken is mooi genoeg, het banket komt mijn kieuwen nog uit.

Kerst
Doe alsjeblieft niet creatief, zet gewoon ‘Kerst’ op de cover van je blad. Vier weken geleden: het Over-vier-weken-is-het-Kerstnummer.Twee weken geleden: het VoorpretKerstnummer. Afgelopen week: het BijnaKerstnummer.
Deze week: Het Grote Extra Dikke Kerstnummer. Het Kerstnummer zegt veel over een blad, het is de overtreffende trap van de formule. Libelle is het hele jaar al veilig en plezierig en heilige nacht, dus in het Kerstnummer doen we daar nog eens zeven scheppen bovenop. Elsevier heeft elke week goede interviews, dus ga er met Kerst maar eens voor zitten, u heeft toch de tijd. Je ziet aan Kerstnummers wat belangrijk is voor een blad, wat je als blad wilt uitdragen. Maar dat kan ook verkeerd uitpakken. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Een blad heeft een zure columniste, in het Kerstnummer (Dik! Uitpakken!) krijgt het azijnschrijfstertje opeens twxe9xe9 paginax92s! Een strip is op zijn retour, in het Kerstnummer (Dik! Uitpakken!) krijgt de vermoeide tekenaar opeens drixe9 paginax92s, drie keer zoveel balloons met oude lucht. Help, de ijdele interviewer mag opeens (Dik! Uitpakken!) de complete Kerstbijlage vol-interviewen. De sterke en de zwakke punten van een blad worden in dubbeldikke Kerstnummers dubbeldik zichtbaar. Kerst als vergrootglas. Dus bouw je alleen je sterke punten uit. Veel sfeer in woonsfeerblad 101Woonideexebn, dus nu ook nog eens een gratis kersthanger. Het hxe9le jaar al Kerst in Nouveau, deze maand ook nog een feestelijke sfeersjaal. In de KerstGrazia nxf3g meer goed gebruikte Bekende Nederlanders. De kracht van bladen als Esta, Vrij Nederland, Opzij of Viva is niet zozeer het kaarsjesgevoel. Vrij Nederland is twee weken dubbeldik met verhalen en het vrouwenblad  Esta, het hele jaar al maatschappelijk georixebnteerd, organiseert een grote Kerst-aktie tegen moedersterfte. En dan kom je vanzelf uit bij het blad Maria (‘Maria is weer verschenen’). Ze doen niet veel specifiek aan Kerst, hoeft ook niet, het is mooi genoeg en met zij van Jozef spelen ze deze week een thuiswedstrijd.

Family
Alsof er geen kredietcrisis isx85 nou, die is er ook niet. Het is Kerst! Het is kindeke! De vrouwenbladen zijn deze weken niet aan te slepen. Normaal gesproken lees je alleen Opzij, alleen Elle of alleen de krant. Maar zo rond de 20ste december ga je voor de bijl, het family-gevoel slaat toe. Toch maar een sfeerglossy gekocht. Snel afrekenen, hup onderin de boodschappentas. Hetzelfde zie je ook bij vrouwen die in verwachting raken. Bewust alleen-wonend, Greenpeace is my hero, met kamelen door de woestijn trekkend of wat niet al: de buik van de zwangere Ode-lezeres wordt een Libelle-buik.