Horoscoop, Never worn, Trends, handvatten

Horoscoop 
Zo, één voorspelling voor het nieuwe jaar is meteen al uitgekomen: elk blad met ook maar een beetje vrouw in de doelgroep, pakt uit met horoscopen. Margriet: Jaarhoroscoop 2009. Opzij: De feministische jaarhoroscoop. Cosmopolitan: Een 2009-horoscoop vol liefde geluk & kansen. Nouveau: Jaarhoroscoop 2009. JAN: De psychologie-horoscoop 2009 (19 pagina s!) Het échte creatieve vrouwenbladenmaken begint pas half januari, tot die tijd maakt het succesduo Dieet & Horoscoop de dienst uit. Een vrouwenblad kan niet zonder horoscoop. Wat voor soort lezeressenonderzoek je ook houdt-summier, uitgebreid, amateuristisch en toch duur, buikgevoel – altijd en altijd staat de horoscoop in de top 5 van niet te kunnen missen onderwerpen. Dus blijft de horoscoop in je blad, jaar in jaar uit, alhoewel één kolom genoeg is. Zónde om een hele pagina aan de wekelijkse horoscoop te besteden. Lezeressen willen lezen, en dat kan in  een paar regels, of het goud er al aan komt of die Italiaan .En dan hebben ze hun shotje al weer gehad. Voor 6 dagen.

Never worn
Drie coverteksten. In een buitenlands medisch blad: ‘ What doctors advice their family-not you’. In een Nederlands vrouwenblad: ‘Hij verzorgt mij liefdevol, al een half jaar. Als ik beter ben, zeg ik hem dat ik wil scheiden’. Wat vond Ernest Hemingway het beste verhaal dat hij ooit schreef? ‘For Sale: baby shoes, never worn’. Mooi verhaal, Ernest. Prima covertekst, ook.

Trends
Hoe pak je trends op? Trends pak je niet op, dan ben je te laat. Opeens denk je: verrek, ik zit middenin een trend. Ik dacht zus, en ik merk dat veel mensen zus denken. Ik doe zo, en in de tram hoorde ik over nog iemand die zo gaat doen.
Maar soms word je als bladenmaker enorm geholpen. Soms is een bepaald tijdschrift een kiosksensatie en dan denk je: wat is daar aan de hand? Ik wist wel dat er een trendje was, okee een heuse trend, maar zxf3 erg? Zoveel groeistuipen?  Het blad Happinez! Dan denk je als bladenmaker: waar ruimte voor xe9en is, is ook ruimte voor twee, trends zijn genereus dus maak een twxe9xe9de Happinez. Zoals er na Story een reeks andere gossipbladen verscheen. Maar dat gebeurt niet. Wat wel gebeurt: overal rubrieken en series en columns en bijlages over het Happinez-gedachtengoed. (De laatste week alles over Greet Hofmans gelezen. Droom: Greet als gasthoofdredacteur van Margriet).  Als het elders zó langdurig regent, laat het in je blad dan slim druppelen.  Naast Happinez ligt nu in de winkel: De Happy Linda. Een eenmalige forse afgeleide van dé trend.  Een verkwikkende bui.

Handvatten
Het moeilijkste wat er is: stoppen met een jarenlang lopende goede rubriek. Opvallende rubrieken zijn de handvatten van je formule. Ze zijn concreet en benoembaar, letterlijk gezichtsbepalend vaak. En dat is handig want soms maak je wel eens een minder blad, soms lukt iets wel eens een maandje niet. Nou, dan heb je in ieder gaval die strip, die columnist, die tekenaar, die serie.  Het maandblad Opzij straks niet alleen zonder de Feministische Meetlat, vanaf volgende maand ook zonder columniste Lenette van Dongen, zonder striptekenaar Len Munnik. In korte tijd een aantal opvallende handvatten minder. Nu al voorspelbaar: er komen een stuk of 120  boze reacties van trouwe lezeressen, zeker nu een mailtje gauw gepleegd is. Wat je ook schrijft of tekent in een blad, hoe goed of slecht ook: je hebt fans. En fans willen zich roeren. En fans gaan zich organiseren. Niet wijken, er is goed nagedacht, en ongeveer 130.000 lezeressen reageren niet. Lenette van Dongen heeft fans, de opvolger van Lennette van Dongen heeft ze ook.