Oorlogswetgeving en Kuil
Oorlogswetgeving
Je kunt heel veel redactiepagina’s door een adverteerder laten sponsoren. De tickets voor een reis worden soms gretig betaald. Het criterium hoort te zijn: zou ik die reisreportage ook in mijn blad plaatsen wanneer de Transavia -tickets volledig uit het redactiebudget betaald zouden moeten worden? Als het antwoord volmondig ‘ja’ is, dan doe je goede zaken. Een mooi verhaal over een ver oord, tickets gratis en dat Transavia-toestel linksonder in beeld – dat vindt elke lezer ondertussen logisch. Tijdschriften zijn vaak voor de helft van de inkomsten afhankelijk van adverteerders. Dus in moeilijke tijden wordt de druk op redacties steeds groter (deal! deal!). En dan blijken principes van elastiek, van ongelooflijk rekbaar elastiek. Het is 2009, recessie, dus:oorlogswetgeving! Een advertentie op de cover van je tijdschrift? Tot voor kort gaf je een hoofdredacteur eerst een paar tranquillizers voordat je hem zoiets durfde voor te stellen. En je had de vluchtroute ‘Ach, het was natuurlijk maar een geintje’ al klaar liggen. Maar wat is deze keer het belangrijkste item op de cover van maandblad Nouveau? De lancering van Nivea Visage Expert Lift,met exclusieve dubbelactieve formule. Via een hologramachtige techniek doorboort het nieuwste Nivea-potje het covermodel. Het voorstel bleek geen geintje. Of neem de cover van Vogue Girl: aan een touwtje hangt, dominerend over de cover heen, een mooi boekje met een Dior-verstuiver. Eerst zie je het boekje, dan ruik je het boekje, pas daarna dringt de rest ven de cover tot je door. Drie Esquire-voorbeelden. In Bulgarije werd de mannengeur Bvlgari gexefntroduceerd, op niet kinderachtige wijze. In elke Esquire zat een klein flesje Bvlgari, dertig redactiepagina’s waren daartoe in de vorm van het flesje uitgestanst. De Amerikaanse Esquire werd verleden jaar 75, dus maakten ze een Collector’s Edition. Er bleken erg veel collectors want het jubileumnummer was in een paar dagen uitverkocht. De omslag van de bewuste Esquire (oktober 2008) was een deal met Ford. Op de cover een soort televisieschermpje, even rechtsonder op wat ingebouwde chips drukken en het nieuwste van Ford kwam óp de cover in beweging. Het huidige februarinummer van de Amerikaanse Esquire heeft Obama op de cover. Who else? Maar er is een coverdeal. Het gezicht van Obama is een luikje. Het luikje kan open en dan val je in een advertentie van DiscoveryChannel. Voor de boeken: in 2009 veroveren de adverteerders, op basis van oorlogswetgeving, definitief de cover van menig tijdschrift. Landjepik met technologisch geavanceerde, druktechnische wapens. En met het oude wapen creativiteit.
Kuil
Wat moet je met clichés? Alleen gebruiken op een niet-clichématige manier. Voeg er iets aan toe, of verander een kleinigheid waardoor het clichxe9 voor even weer wat glans krijgt. Oost West, Thuis Libelle. Waar rook is, is Story. Hardlopers zijn… abonnee op Runners. Johan stopt met werken, dertig jaar lang actief geweest op begraafplaats Westgaarde. En maar spitten. Er wordt gewerkt aan zijn afscheidsfotoboek. Naam van het verstilde boek:’ Wie een kuil graaft ‘. Punt. Verder niks. Alleen maar tachtig pagina’s foto’s van graven, vóór of na een begrafenis, waarvan vele door de vutter gedolven. Eerst hadden we een andere titel. Een ander stukje van het clichxe9. Op de omslag stond alleen maar:’ Valt er zelf in’. En daarna die tachtig pagina’s met graven. Eigenlijk een veel mooiere titel, Johan. Bewaren we voor later.