Gratis, Roes en Trend
Gratis
Nieuwe zomerslippers nodig? Niet kopen! Even wachten op de glossy’s in augustus. Nieuwe zonnebril nodig? Wacht tot de zomer en sla je slag in de tijdschriftenkiosk. Exclusief ontworpen voor u!
Na de vakantie zijn de slippers stuk en de bril mist al gauw een glas. Niet erg, weg ermee, volgend jaar zit er weer iets exclusiefs bij Elle. Elk jaar hetzelfde bladenmakersliedje. Of liever: hetzelfde marketingliedje. Als het maar extra is of gratis, als het maar blinkt of glimt wordt de ekster in ons wakker. Pik in: gratis boek bij Mind of Happinez, gratis strandbal bij 100%NLMagazine, gratis lipgloss bij Fancy. (Ooit mee geadverteerd: ‘Exclusieve mini-bikini! Met gratis Yes’). Een cadeautje bij je blad doet wonderen, verhoogt de zomerse koopstemming, dus doe je het wéér, en wéér, en volgend jaar weer. Terwijl Nederland qua blad-extra’s nog steeds een achtergebleven gebied is. De tijdschriftkiosken in Spanje en Italixeb zijn complete warenhuizen. Er wordt speciale merkkleding gemaakt voor speciale tijdschriftenacties, niet alleen in de zomer. Gezien: gratis spijkerbroek bij een blad. Complete snorkelset. Pokerset. Nylons, natuurlijk. Opvouwbare hoed of vaas. Strandtas in drie verschillende kleuren bij Grazia (‘Mag ik drie Grazia’s?) Zelfs gezien: geweldig tijdschrift met exclusieve gratis avondjurk. In Milaan staat een vrouw van de bank op en zegt tegen haar Antonio: ‘Non ho niente da indossare, vado subito in edicola a comprare una rivista’ (‘Ik heb niets om aan te trekken, even naar de kiosk om een tijdschrift te kopen’).
Roes
Vraag: nog iets opmerkelijks beleefd in je vakantie? Antwoord: ja! Een nieuwe wijn ontdekt in een uithoek van de Dordogne? Nee. Een nieuwe schrijver misschien? Bijna goed. Ik laat een stilte vallen en zeg: ik heb een hxe9le Elsevier gelezen, hé-le-maal, geheel vrijwillig. Ook Elsevier had een zomers dubbelnummer en als Elsevier érgens goed in is kwantiteitnummers! In de zomer en in de winter (en dan noem je het Kerstnummer). Veel en goed en alles doelgroep Elsevier. Een zelfmoordverhaal, maar dan wel over een bankier. Een gezinsmoord, maar dan wel in de villabuurt van Badhoevedorp. Een faillissement, maar dan wel van Kroymans. Een bijna-faillissement, maar dan wel van Feyenoord. Een onverkoopbaar huis, maar wel van Mengelberg. Van het ene verhaal rolde ik in het andere. Ik las ten slotte zelfs de vulselverhaaltjes: de speldjes van Balkenende, de ideale vakantieplek van Ton Elias. Maar dat was in de roes van het applaus.
Trend
Waarom lees ik Elsevier niet vaker? Dat bleek in de weken erna. Nu dus. Na de koek de kruimels en weer een beursverhaal. Hét grote coveronderwerp verleden week: Het Geheim Van Hardlopen. Er is van alles aan de hand in Nederland, we weten dat geld en sex en fraude en media de lezers wekelijks bezig houdt en dan komt het grootste opinieblad van ons land met het geheim van hardlopen. Groot op de cover! Zelfs De Groene Amsterdammer, principieel saai, scoort deze weken met een ideexebnrijke zomerrally. Maar Elsevier doet niet aan ‘verpakking’. De inhoud telt, maar als dat dan een keer tegenvalt blijft er weinig over. Nergens humor, of noem het relativering. Alleen bij het interview mooie fotografie. Een vormgeving van vóór de euro en week in week uit de terreur van de kleuren rood, blauw en zwart. Terwijl de trend is, ook voor opiniebladen: wit, helder, ruim. Terwijl de noodzaak is, ook voor opiniebladen: smaakvol verpakken en verleiden. Met teasende covers en moderne invalshoeken. Oftewel: het geheim van hardlopen naar de kiosk.