Efteling, Elle, Nieuw
Efteling
Het leukste massablad van Nederland is al jarenlang De Efteling. Vergelijk Libelle/Margriet met een massapretpark en je komt uit op dezelfde ingredixebnten. Middle of the road, dus aantrekkelijk voor een brede doelgroep. Aspiratie: je durft lang niet alles. Veel vaste rubrieken. Onderhoudend, want overal instapmomenten. Net op tijd iets te nuttigen. Veel traditionele, maar elk jaar ook een nieuwe attractie. En vooral: niet schromen om succesvolle formule-elementen jaar in jaar uit te handhaven: van routing tot achtbaan tot Anton Pieck. Maar De Efteling is ook, als alert massamedium, met zijn tijd mee gegaan. Een hotel op het terrein, vakantiehuisjes in het park, een leuk theater en ..de pr! De Efteling begroette verleden week haar 100 miljoenste bezoeker. Stond-zelfs-op-teletekst. Hoeveel Libelles zijn er sinds de start verkocht? Er waren jaren dat Libelle een oplage had van 800.000 ex per week, dat is 40 miljoen Libelles per jaar. Libelle bestaat 75 jaar, naar alle kanten afgerond zijn er ondertussen toch zo’n twee miljard Libelles verkocht. Die twee miljardste Libellezou ik wel kopen. Straks de miljoenste SONJA! Volgende week:de miljardste Televizier! De honderd miljoenste Elsevier! Reken het eens uit voor dagbladen. Inderdaad, uitroeptekens te kort. Nog één uitroepteken: Teletekst-pr! Komkommertijd-pr. Weer wat geleerd van collega pretparkmassablad.
Elle
Misschien was het ook wel ongeveer de tien miljoenste Elle, maar serieuzer is natuurlijk: 20 jaar ELLE in Nederland. Resultaat: een dik, geweldig jubileumnummer. En hoera, voorspelbaar van inhoud .Want dat maakt jubileumnummers juist zo leuk. Oud-medewerkers aan het woord, veel citaten (Patricia Paay: ‘Die borsten zijn van mezelf. Zelf betaald’). Alle oude covertjes laten zien, reflectie, een wedstrijd en iets over Parijse godmother Hélène Gordon-Lazareff. Bijnaam: het stalen vogeltje. Nou, dan weet je het wel. Interessant teringwijf, kun je ook zeggen. Maar in ieder geval: ze bedacht fenomeen Elle. Permanent vinger op de trends en altijd een lekkere gevoelstemperatuur. Deze keer: zes keer Doutzen Kroes op zes verschillende jubileumcovers. Oók trend. En niet voorspelbaar.
Nieuw
Co Adriaanse zei ooit: Scorebord-journalistiek. Leo Beenhakker zei: Patat-generatie. Minister Middelkoop riep: Ufo-journalistiek. De makelaar adverteerde met ‘panorama-appartementen’. In Duitsland, las ik, heerst geen klimaat voor testosteronpolitiek. Nog maar kort geleden schreef iemand: Komkommertijd-pr. En Wilders zei: hoofddoekjes-taks. Bedenk een goed woord, een niéuw woord en je valt op. En dat is soms genoeg. Rep & Roer & Reactie. Voor de coverteksten van tijdschriften gelden dezelfde criteria. Dames en heren politici, wilt u morgen in de krant? Organiseer een brainstorm met de beste covertekstenmakers van Nederland (Viva, Quote, Revu, Privé, VARA-gids). De Citeerpotentie-brainstorm.