Foto, Kroket, Kans

Foto
Ik kijk in de krant en zie de trouwfoto van Dirk Scheringa. Ik kijk in Het Parool en zie elke week standaard bij het grote interview een peuterfoto van de gexefnterviewde. Ik lees in de biografie van Ard Schenk en mijn oog blijft hangen op bladzij 13: jongetje Ard. Met anderen stelde ik ooit het boek ‘Miesje Bouwman, Jantje Wolkers’ samen, 181 jeugdfoto’s van 181 Bekende Nederlanders bij elkaar, naar de Amerikaanse bestseller ‘As they were’. Op pagina 40 van dat boek een lieflijk klein gozertje in een karretje: Anton Mussert (11 maanden). Op pagina 9 een eigenwijs jongetje in een box: Abe Lenstra. Een gewone foto, daar wil je nog wel eens aan voorbij gaan. Een jeugdfoto, daar blijf je aan hangen. Een jeugdfoto is altijd een verhaal. De trouwfoto van Scheringa, ‘de gelukkigste dag van zijn leven’. Nog geen weet van Lakeman. Tienerfoto van het mooiste meisje van de klas: nog geen weet van haar dramatische ziekte. Twee lachende Joodse meisjes in een zandbak, tien jaar voor de oorlog. Ik zag ooit een foto van een gezonde 10-jarige Bart de Graaff, veel groter werd hij dus niet. Tegen elk vrouwenblad zou ik zeggen: bij ieder interview een jeugdfoto van de hoofdpersoon. Zegt altijd meer dan de alinea die je ervoor moet schrappen. De toeschouwer van nu heeft veertig jaar meer kennis dan de peuter van toen. Je weet ondertussen, terwijl je naar de jeugdfoto van de Bekende Nederlander kijkt: borstkanker gekregen, Ard Schenk geworden, door Adam Curry verlaten, nu gevierd talkshowhost, De Avonden geschreven. Je kijkt en het vergroot zich uit. Het zwart-wit kiekje krijgt kleur.

Kroket
Er is een mooi onderzoek gedaan naar bedrijfskantines. De hoogst gewaardeerde kantines van Nederland hebben allemaal elke dag een kroket op het menu. En de kantines die vanaf een bepaald moment ook elke dag een kroket gingen serveren, stegen op de ranglijst. Heeft alles met tijdschriften te maken. Dé bladenmakersvraag: wat is de kroket van je formule? De naaktrubriek? De puzzel? De bekende Nederlander? De jeugdfoto?

Kans
Alleen al in oktober: in Amerika 112 nieuwe tijdschriftlanceringen. Van ‘Greatest Aviaton Photo’s tot het blad ‘The Best Loved Casseroles’. In Nederland in 2009: 96 nieuwe lanceringen. Daarnaast meer dan 100 lanceringen op het gebied van ‘relatiemagazines’.  Het blad KANS is in die categorie genomineerd voor Lancering Van Het Jaar 2009. KANS verschijnt drie keer per jaar en is bestemd voor donateurs van het Leger des Heils. Onverwacht mooi blad, ook wat vormgeving betreft. Een jonge heilsoldate die over haar uniform ‘klaagt’ .Een interview met een bekende Nederlander (Femke Halsema: ‘Als een aapje kroop de prostituee op mijn schoot’). Een geweldige foto waarop het Team Bijzondere Schoonmaak Amsterdam bezig is, in de beschimmelde vuilnisbelt bij iemand thuis (2 meter voeding in blik, tot 9 jaar over datum). Het moet gezegd: het Leger kent zijn kroketten.