Wave
Wave
Voetbal-Afrikaans! ‘Die lui in het oranje zijn oké’ wordt ‘Die ondersteuners in Oranje is nie te sleg nie’. Tegen ‘Wij moeten meer naar voren spelen’ zeg je ‘Ons moet meer vorentoe speel’. Zoals alle tijdschriften over de gehele wereld zat ook de redactie van het maandblad Onze Taal in januari bij elkaar om ideeën voor het juni-WK-nummer te bedenken. Nederland en Zuid-Afrika, daar zit natuurlijk een themanummer in, over de Nederlandse taal en het Afrikaans, twee familieleden. Het onderwerp stond ongetwijfeld al lang op de planning, maar in juni 2010 pak je de Oranje-wave mee. Een alert gemaakt blad deint met de interesses van de doelgroep mee, straalt met elk nummer urgentie uit. Dus deze maand zijn niet alleen hele strxe1ten oranje gekleurd, ook de kiosk is van Onze Jongens. Afrikaanse recepten, Afrikaanse schilderkunst, Adriaan van Dis, Afrikaanse literatuur, getrouwd met een Afrikaan, Afrikaanse geschiedenis. Zet het woord Afrikaans ergens voor en je hebt een onderwerp. Deze maand hoef je geen echt goede bladenmaker te zijn om je blad te verkopen. Oranje is het ‘geniale’ juni-coverwoord. Columnist Joop van der Horst ergert zich in Onze Taal. Samengevat: ‘In Nederland is bijna iedereen altijd met hetzelfde bezig. De dood van Andre Hazes, Ayaan Hirsi Ali, DSB, metro, geitenziekte. En nu weer voetbal’. Klopt helemaal, Joop. En straks heeft ieder blad weer een Kerstnummer. En let eens op, wanneer Koningin Beatrix aftreedt. Joop: ‘Ik zou denken: dat moet de mensen hun neus uit komen’.
Nee!
Na een tijdje wel, bespaar me nog xe9xe9n verkiezingsdebat, maar nu nog niet. Al wil ik best schrijven: ‘Die vuvuzela moet nie die werk doen nie’. In zuiver Nederlands: opsodemieteren met die krengen.
Jaar
Tienduizenden extra-lezers deden vroeger mee aan een massablad-puzzelaktie, omdat er 5.000 euro te winnen was. Kom daar nog eens om, in tijden van miljoenen-jackpots. De twintig miljoen kan zomaar vallen! Geldprijzen in tijdschriften zijn verdwenen, je kunt nou eenmaal niet op tegen het loterij-geweld. En wie niet sterk is, moet…iets anders bedenken. Een prijs met de suggéstie van veel. Of een prijs met een emotionele meerwaarde. Doe mee, en win: Een jaar lang gratis koffie! (Een jaár lang! Elke dag vier keer iets gratis! Driehonderdvijfenzestig keer! Koffie is duur!). Doe mee, en win: een jaar lang gratis benzine. Een jaar lang gratis bloemen op tafel. Een jaar lang gratis pampers. Vertaald in euro’s prijzen van niks, toch zet het mensen aan txf3t. Een jaar lang uw gras gemaaid! Als je in Raalte ging stemmen, bij de gemeenteraadsverkiezingen, werd een jaar lang je huisvuil gratis opgehaald. Prijsvraag in het Literaire Thriller Magazine: win een jaar lang gratis boeken! Advertentie: word nu klant van de Nederlandse Energie Maatschappij, een jaar lang gratis stroom als Nederland wereldkampioen wordt.
Ik zeg doen.
Rooney
Over taal gesproken, en communiceren. De Braziliaanse scheidsrechter Carlos Simon floot de WK-wedstrijd Engeland-Verenigde Staten. Om Rooney cs op juiste waarde te schatten, studeerde hij twintig Engelse scheldwoorden in. (Klein rubriekje: straks fluit Carlos Nederland. Welke woorden?)