Catwalk

Catwalk
Van de catwalk in Milaan naar de dorpsstraat in Oude Pekela
Die vertaalslag moet je kunnen maken, als moderedactrice van een massavrouwenblad. Van haute couture naar straatcouture. Ik werkte bij het weekblad Margriet en zei een keer tegen de allerbeste allerleukste aller-ijverigste moderedactrice: wanneer ga je hier weg? Ze begreep het niet meteen, maar na mijn steeds dwingender verzoek (en zorgvuldige uitleg) kwam er beweging in. Ze noemde zichzelf op feestjes geen moderedactrice maar fashion-editor. Het woord Margriet was al helemaal taboe, over enge ziektes praatte je niet. Een kleine knieoperatie liep een keer wat uit, waardoor ze in dat jaar de Parijse modeshows moest missen. Later, in een interview, noemde ze dat het ergste wat haar ooit overkwam (23 jaar oud, weet je wel). Tenslotte ging ze en ze maakte de verwachte glanzende carriere bij een glossy maandblad.
Een massablad vraagt een andere kwaliteit.

Noem het: uitdaging. Noem het: solidariteit. Solidariteit met de meeste vrouwen van Nederland. Moderedactrices van massabladen schudden het freaken van zich af, ze verstaan ‘de kunst’. En de kunst is: alles wat je live hebt gezien in de shows van Parijs draagbaar te vertalen. De kunst is: de retro-trend die smalle tailles vereist zó te brengen dat Oude Pekela niet boos wordt. Want de meeste lezeressen hebben geen taille, lijken niet op Doutzen Kroes en hoge hakken is de hel. De kunst is: de panterprint-revival zó te vertalen dat het niet ordinair wordt. De toonaangevende glossy brengt een grote luipaardprintproduktie, het massavrouwenblad zegt: begin bescheiden met een accessoire of met schoenveters. De glossy Marie Claire zegt: vergeet de bolhoed niet! In Margriet betekent zo’n advies tweehonderd opzeggingen,want je gaat niet voor gek lopen. De glossy zegt: een rijglaars van Vivienne Westwood! De massabladvrouw zegt: dat duurt wel erg lang voordat je ze uitgetrokken hebt, en ik moet ook nog koken. Septembermaand betekent over de hele wereld ‘Modemaand’. De glossy maandbladen brengen rechtstreeks het hotnews van de internationale modeshows. Ze bieden tegen elkaar op. Marie Claire: extra, 32 pagina’s. RED: 43 pagina’s Catwalkhits. Avant Garde: Het Grote Modenummer. ELLE: Groot Modenummer, 220 pagina’s. GRAZIA: The Big Fashion Issue, het dikste nummer ooit. De trends worden op een rijtje gezet, de fashion editors hebben hun finest days weer gehad. Maar de massabladen zoals Libelle t/m Vriendin en Flair aan toe? Ze prikken door de kleren van de keizer.

Piet
Libelle vond een tussenweg. In Libelles Modemaand elke week een andere coverontwerper, en ook nog eens elke week vier verschillende versies. Deze week: illustrator Piet Paris. Geweldig modepseudoniem. Laat ik het zo zeggen: de Libelle-covers van deze maand vereisen enige uitleg. Maar daar is in de kiosk rekening mee gehouden. De vaste abonnee krijgt de cover met alleen de illustratie, in de kiosk hangt er een nuchtere verkopende flap omheen. Niks Armani&Dolce&Gabbana. De Fietsgids! Win prachtige prijzen! Multitalent courgette! Zo vertaal je de catwalk vakmatig naar de dorpsstraat. Voor de vaste abonnees helemaal Paris, voor de verkoop een scheut Piet.