Thierry

Thierry
Je loopt door het Guggenheim in Bilbao en je ziet het tijdschrift 200% liggen. Een blad boordevol gepassioneerde creatieven. In een achteraf schaamtevolle flits denk je: 200%, het is toch 100%, 100%NL, het volgens de makers (dus kijk uit) zo succesvolle Volendamse magazine? Wég flits. Want de internationale Guggenheim-entourage en de opvallende cover van 200% verdringen meteen elke bijgedachte. Het blad 200% is ‘over de hele wereld verkrijgbaar’, maar wordt in Nederland, in Amsterdam gemaakt en door de jongens van drukkerij Zwaan gedrukt. De administratie huist in het Drentse Meppel. De titel is eigenlijk verkeerd. Het blad zou niet 200%, maar ‘Thierry Somers’ moeten heten. Achterin het (Engelstalige) blad, 200 pagina’s dik, staat: All text written by Thierry Somers. Bovendien: Editor-in-chief Thierry Somers. Bovendien: Publisher Thierry Somers. Bovendien: Art-director Thierry Somers. En Thierry reist ook nog eens persoonlijk naar Tokio en New York en Bilbao om zijn blad in niet de minste bookstores frontrow te leggen.
Die tweehonderd procent inzet levert wél wat op.
In deze vierde aflevering van 200% zoals gewoonlijk twaalf interviews, onder meer met de beroemde kunstenaars Sarah Morris, Iwona Blaznick en Alva Noto. Beroemde kunstenaars? Ook nog nooit van gehoord? Klopt helemaal. De strenge bladformule is: alleen creatieven interviewen die zelden hun eigen verhaal vertellen, waar dan ook, en bijna nooit de commerciële hitte van de spotlights opzoeken. Mary Katrantzou! Hun eigenzinnige visies worden afgedrukt op prachtig papier met beeld waar je naar blijft kijken – soms omdat het prachtig is, soms omdat je de helft niet snapt. Zit je nog op 100%.

Fantastic
In de discussies over de toekomst van tijdschriften valt vaak het samenvattende statement: It’s free or it’s fantastic. Of je geeft iets gratis weg, voor een habbekrats mag ook nog, óf je maakt iets héél bijzonders, een fantastisch tijdschrift waar je graag voor betaalt. Het tijdschrift 200% is een mooi voorbeeld van fantastic. Door een fanatieke loner vanuit Meppel en Amsterdam gemaakt. Vind je het allemaal te moeilijk? Dan lees je het maar niet. Mis je de columns? Klopt. Vind je het beeld soms onbegrijpelijk? Koop s.v.p. een andere kunstglossy. Waarom geen intrigerende tussenkoppen? Dáárom niet. Staan er soms wel erg veel lettertjes op een pagina? Doe je maar je best, zal Thierry ongetwijfeld zeggen. Wel eens van bladenmakerswetten gehoord, meneer Somers? Zéker, maar m’n rug op. Dat mag en kan allemaal als je, voelbaar liefdevol, in je eentje een tijdschrift maakt. En een verkoop van 1862 ex voldoende is.

Liefde
Liefde blijkt uit kleine dingen, ook hier. Achterin het blad staat: In memory of Carla Somers (1949-2009). Ook wordt bij elk interview vermeld wannéér het plaats vond en waar. (Trouwens, dan wil ik ook weten hoe lang het gesprek duurde.) Op pagina 5 is, heel klein op de plek waar normaal het paginacijfer staat, een vol batterijtje afgedrukt (200%). Een paar pagina’s verder staat het batterijtje op 187%. Halverwege het blad is er nog 98% te gaan. Achterin 200% gaat de batterij in het rood. Een mooi subtiel bladenmakers-ideetje.

Loner
Zijn er meer Thierry’s? Andere bevlogen loners? Sinds kort te koop: CHANGE Think+, ‘nieuw positief magazine’. De Vlaamse Gina De Groote noemt zich geen hoofdredacteur maar bezielster/uitgeefster, onder haar editorial staat: positieve groet. In het blad kom je zinnen tegen als: ‘De weg die je volgt is de weg die je kiest’ en: ‘Geluk is ons geboorterecht’. Vier keer per jaar 150 pagina’s! Toen ik in Change Think+ las over de Nationale Complimentendag, dacht ik jeukerig: back to Vlaanderen, bezielster Gina. Net op tijd zag ik de pijler Geloof&Humor. Comedienne Öznur Karaca zegt: ‘Je geniet zoveel meer van elke one night stand, als je weet dat het je laatste kan zijn’.