Intrigerend

Intrigerend
Weet je wat we gaan doen? Een saai onderzoek! Een onderzoek waarvan we de cliché-uitslagen al weten. Jumbo Supermarkten betaalde. Belangrijkste conclusies: ruim 90% van de Nederlanders stuurt Kerstkaarten en de meeste Nederlanders eten met Kerst een vleesgerecht.
Weet je wat je ook kunt doen? Een intrigerend onderzoek! Hoeveel mensen weten vóor Kerst al dat ze ná Kerst gaan scheiden? Hoeveel allochtonen schaffen, op verzoek van hun (klein)kinderen, een kerstboom aan? Voor hoeveel mensen is het hun láatste Kerst?

Vrij Nederland
Voor bladenmakers geldt: de donkere dagen ná Kerstmis.
Na Kerst willen lezers even niks: geen kalkoen, geen familie, geen kribbe en kransjes, geen geld uitgeven. Dus ook geen tijdschriften kopen. Je zult als blad maar in de winkel liggen, tussen Kerst en Nieuwjaar. Lezers zien je niet staan, zien je niet liggen: de beer heeft zich volgevreten en doet een weekje winterslaap. En áls je er al ligt, ben je traditioneel het slechtst verkochte nummer van het jaar. Vrij Nederland heeft dat opgelost en komt voór Kerst uit met een driedubbeldik nummer. Week 50, week 51 en week 52 ineen. Bijna maandblad, prettige Kerstdagen allemaal en tot 6 januari 2011. Het (veelbelovende) eindejaarsnummer heet dan ook: ‘Het Extra Dikke Winternummer’. Omdat deze VN ook ná Kerst in de winkel ligt, kun je het woord ‘Kerstnummer’ niet gebruiken. Na de Kerstdagen werkt het woord Kerst alleen maar tegen je.

Esta
Voor tijdschriftmakers het makkelijkste wat er is: het Kerstnummer. Je doet gewoon net zoals vorig jaar, en het jaar daarvoor. En elk jaar tsjonge wat is het Kerstnummer mooi, eigenlijk mooier dan ooit. Want een slecht geheugen maakt gelukkig. Kerstnummers zijn al jaren extra dik en extra mooi. Méer interviews, méer recepten, méer pagina’s. Er is voor het Feestnummer extra geld en de bekende Nederlander die zich nooit laat interviewen, maakt voor het Kerstnummer een uitzondering.
Ook voor de teksten geldt: doe niet creatief. Zet professioneel op de cover: Kerst, Kerstmis of Kerstnummer. En voeg de kreet ‘Extra Dik’ toe. Ooit las ik: ‘Ook wij pieken!’ Niet doen. Libelle cs zeggen gewoon: Kerst en: ‘lekker veel sfeer’ Delicious zegt: Kerst- en Feestrecepten. HPDeTijd zegt: Dubbeldik Kerstnummer. Van glossies tot Elsevier: gelukkig in grote lijnen déja vu, natuurlijk à la 2011 ingevuld. Zoals Esta met de fotoserie ‘Oude meesters, nieuwe meesters’: Matthijs van Nieuwkerk als Koning Willem III, Frits Barend met zwangere Barbara als het Joodse Bruidje.

KIJK
Het populair wetenschappelijke maandblad KIJK doet het een keer anders. Alsjeblieft, beste manlijke lezers van het Kerstnummer: uw levenslange legitimatie. Waarom kijkt een man naar naakt? KIJK legt het uit. Naaktmodel op de cover, en de covertekst stoot recht in het mannenhart van de mannendoelgroep: ‘Dit vind jij mooi, en daar kun je niets aan doen. Het voorgeprogrammeerde mannenbrein’.
Voor het eerst in haar bladgeschiedenis heeft KIJK een naakt op de cover. Maar natuurlijk is het geen sexy model, we kijken naar KIJK. Rustgevende tepels. Glazige schouders. Geen lippen, zwoele blik in haar ogen ‘weggesneden’. Alles wordt wetenschappelijk uitgelegd. De extra foliedruk maakt het ook niet warmer. En de button-covertekst ‘Nu extra mooi’ knipoogt.
Ik kan er niets aan doen, maar mijn mannenbrein zegt: deze Kerstcover is mooi.