Ongegeneerd obligaat
Waar nu weer eens heen met de zakelijke relaties? Naar Zuid-Korea (digitale Avant-garde) ben je al geweest. En er zijn nog even geen Olympische Spelen.
Houd het simpel. En onvergetelijk.
Ik was bij een thuiswedstrijd van FC Barcelona. In Barcelona dus, stadion Camp Nou. In het vliegtuig terug, een dag later, zaten minstens 46 Nederlanders die ook naar de wedstrijd waren geweest. Tópweekend. Natuurlijk door het voetbal – het schoolpleintjesspel van Messi c.s. beleefde die avond een hoogtepunt – maar ook door Kroeff. Op een vraag van mijn Spaanse tribunebuurman bevestigde ik dat ik 'uit het land van Kroeff' kwam en, natuurlijk gelogen, Cruijff wel eens sprak. Na elk Barcelonadoelpunt (5x) attendeerde hij het hele tribunevak op zijn bijzondere buurman.
Cruijff, ook hier, ook nu.
Cruijff maakte ooit van een Ajax-thuiswedstrijd een event. Met relaties naar Ajax, 'ja, dat noem je skybox', werd in de Hollandse gloriejaren van nr. 14 een attractie. En nu dringt een ander kind van Cruijff zich op: FC Barcelona. Voorpret, napret, gespreksstof: hét relatie-event van 2011/2012.
Glossy Barcelona
Barca is trend, dus volgt er een tijdschrift. De glossy Barcelona/voetbalstad heeft op de cover… nul keer raden: Messi. Heeft als coverteksten: 'Xavi, winnen van Madrid is als een orgasme'. En: 'Afellay, mijn droom is scoren tegen Madrid'. Bovendien Iniesta 'die nog beter wil worden' en Lionel Messi 'op eenzame hoogte'. Het zijn tweede divisie coverteksten. Het kan niet obligater, maar is dat erg? Nee. Fans houden van clichés. Lekker, álle standen en alle uitslagen uit alle Barca-jaren. Hoera, saai gegroepeerd. Hoera, de vormgever heeft niet doorgeleerd. Ook lees je dat Sergi Barjuan 382 goals voor Barça scoorde. Droog brood bestaat niet, voor liefhebbers is alles cake.
Dus al gauw verscheen de glossy: Milaan, voetbalstad. Op de cover: Seedorf en Wesley Sneijder. En Van Bommel die de Champions League wil winnen. Ook hier, obligaat, teksten Serie B.
Waar blijft Londen, voetbalstad? München, voetbalstad? Rest de retorische vraag of er genoeg fans zijn die elke pagina nog meer weetjes, nog meer oude uitslagen blijvend naar cake vinden smaken. Ze hebben ook VI al, en internet.
Voetbalglossy voor de vrouw
Een ander nieuw blad, FFM (Fabulous Football Magazine, voetbalglossy voor de vrouw) laat zien wat de voetbalstad-specials heel goed zouden kunnen gebruiken. Scheut vrouwenblad s.v.p.. Het blad FFM is het ladiesprogram van het blad Milaan, voetbalstad. Wat doe ik aan, wat doe ik op, waar koop ik het. Allemaal B-voetbalvrouwen, maar toch, Max Factor eyebrow pencil. De inhoudpagina heet 'de opstelling', boven de lijst medewerkers staat 'de technische staf'. Is al een beetje cake.
En eindelijk lees je: hoe word je voetbalvrouw? In FFM heet dat: How to snag a footballer? Noteer deze vijf tips. Zoek vrijgezellen-voetballers uit. Draag hoge hakken. Draag een kort rokje. Zeg dat je model bent. Ga naar clubs waar een lekker wijf gratis naar binnen mag.
Letterlijke citaten.
Ongegeneerd obligaat. Ogen stijfdicht en de vrije trap ‘bam!’, keihard door het muurtje.
Maar wél gescoord.
Recente reacties