Change

Je begint een blad en je noemt het Kinderen. Mag dat, er is toch al een blad met die naam? Het mag, sommige woorden zijn zo algemeen dat je ze niet kunt claimen. Er zijn minstens drie bladen met de naam Mama. Dat is verwarrend, maar soms kun je er van profiteren. Als de ene Mama groot adverteert, zegt de andere Mama snel: ‘Nu te koop’. Op een bepaald moment had je het blad Santé en het blad TopSanté. Zelfde inhoud. Ik werkte bij TopSanté, in een bepaalde maand kregen nieuwe abonnees van concurrent Santé als beloning een spectaculair geschenk. Gevolg: tientallen boze reacties van onze nieuwe TopSanté-abonnees! Ze gingen voor de vibrator met ‘talking head’ (Santé), maar de postbode bezorgde een handig strandlaken (die maand het geschenk van TopSanté). Ik sprak lang met een grote adverteerder die wél in Santé adverteerde en niet in mijn blad TopSanté. Hij zei tenslotte: ‘Welja, doe het komende half jaar maar weer elke maand een pagina’. Hij vergiste zich, hij bedoelde Santé, maar ik wist niet hoe snel ik moest ophangen. Woorden als Moeder, Voetbal, Hond, Geluk, Vrouw en Auto zijn niet te beschermen. Er zijn vier tijdschriften met de naam Change.

Change: hét blad over organisatie- en veranderkunde. Change: hét blad over reizen en klimaatkennis. Change: hét blad van de dierenbevrijdingsbeweging in Nederland.

En Change: Vlaams ‘driemaandelijks positief mindstyle’ magazine, ook hier verkrijgbaar. Twee zinnetjes, om in de sfeer te komen. Grandma Chandra: ‘Veel kinderen die nu geboren worden, voelen en nemen al waar in die vijfde dimensie’. En: ‘Tachyon-energie is de nulpuntenergie waaruit het universum is opgebouwd’. Het voorwoord opent met ‘Beste Changer’ en eindigt met ‘Positieve groet’, niet van de hoofdredacteur maar van ‘bezielster’ Gina De Groote. Het blad Change gaat over veranderen, dat vermoeden is juist. Cohousing, ecologisch bouwen en weg met pijn & lijden volgens de Script-as-methode. Change zit ergens in het sterrenstelsel van het blad Happinez, maar er is een groot verschil: de Change-vormgeving past niet bij de Change-inhoud. De vormgeving is te hard, te vierkant, te recht voor de raap. Niet éen dubbele sfeerpagina, niet één foto boeit langer dan een halve seconde, veel te veel mensen die je rechttoe aankijken. De bekopping van de reportages scherpt de formule aan, fotografie en vormgeving doen dat totaal niet. De vormgeving van een blad als Flow accentueert het leuk-knusse. De vormgeving van het blad Hoe overleef ik accentueert het meisjesachtige. De vormgeving van Vrij Nederland accentueert het informatieve. Change laat met zijn bouwvakkers-vormgeving een bladenmakerskans liggen, de bekopping moet het, ach gut, nu helemaal in z’n eentje doen. Gevolg: tenslotte word je horendol van alle vijfde dimensies en holistische architecten, rond pagina 30 begint het giechelen.

 

Change, doe je naam eer aan, verkleed je! Het kan nog net, want Change is natuurlijk ook helemaal in Maya. Volgens de Maya-jaartelling vergaat de wereld, op 21 december 2012. Over change gesproken. Tijdschriften bereiden al themanummers voor. In Panorama week 49 gebeurt alles wat God verboden heeft, want je wordt toch niet meer gestraft. Delicious-oktober zegt ‘dit moet je éen keer in je leven gegeten hebben, dus nu’. En het blad Change krijgt een geheel nieuwe Change-vormgeving, eindelijk de nodige female touch.
Waarbij natuurlijk het allerbinnenste magische maancirkel-ik van de formule overeind blijft.