Prikkelpoespas

De wekelijkse Volkskrant-column van Rob van Vuure

Iemand zei: ‘Voor een goed huwelijk is het nodig heel vaak verliefd te worden, en altijd op dezelfde persoon’. Geldt ook voor tijdschriften. Je bent al vijftien jaar abonnee op hetzelfde blad, al vijftien jaar getrouwd dus. Je vtwonen ploft op vaste tijden in de bus, je ziet het vertrouwde logo voor de honderdvijftigste keer. Dan is het niet elke maand: plof, vlinders in je buik, laat mij je grijpen. Wél elke maand: plof, nog steeds geen spijt, plezierig dat je er weer bent. Je grist de nieuwe Elle niet uit de hal om als een bezetene te gaan bladeren. Je weet: wat er in staat, zal me bevallen. Ik zal het grote interview lezen. Ik zal die twee columns lezen. Ik zal de fashion bekijken en ik zal zeker het trendverhaal niet overslaan.

Ik zal, ik zal, ik zal. Je neemt er de tijd voor, je vertrouwde blad loopt niet weg. De relatie duurt al een jaartje of vijftien, weet je wel.
Vaste abonnees zijn getrouwd met hun blad, losse kopers moeten elke keer weer verliefd worden. Daarom maken sommige tijdschriften twee verschillende covers: een losse verkoopcover en een abonneecover. De losse verkoopcover is strijdbaar en wervend, ‘ik ben het waard om verliefd op te worden’. Het blad Glamour deze maand: 389 Sexy Summer Trends! ‘Van Vaginafitness tot Tangodansen’. Nog geen vlinders? ‘Easy zomerhaar in één minuut’. ‘Verminkt door de plastisch chirurg’. Allemaal teksten die aan abonnees niet besteed zijn, die zelfs kunnen irriteren. De vaste abonnees op Glamour, trouw in hun goede huwelijk, krijgen gewoon de Glamour zonder prikkelpoespas op de cover. De abonneecover heeft bijna geen teksten. Voor abonnees is ‘Precies 389 trends’ te geforceerd. Ze weten dat zo’n getal overdreven onzin is. Ze denken elke maand: óf voorin óf achterin óf in het midden van mijn blad staat vast wel weer iets over trends of over vaginafitness. Dat hoeft me niet toegeschreeuwd te worden.

Ander voorbeeld: op de losse verkoopcover van NUsport staat bijna altijd een voetballer. Theo Jansen is wervender dan Marleen Veldhuis. De vaste verkering van NUsport is spórtliefhebber, de wekelijkse voetbalfuik hoeft niet zo

Ook Esquire (hee, Hugo Borst leeft nog) maakt maandelijks twee covers. Op de abonneecover staat elke keer: limited edition cover exclusief voor abonnees. De ironie wil dat het aantal abonnees van Esquire hoe dan ook heel erg limited is. Vaste relatie met de Hollandse Esquire? Voor de abonnees een foto van Joost Karhof, rokend, geen teksten. Voor de losse verkoop groot er bij: Joost de Vivre. Woordspeling op afstand. Deze maand op de abocover brave teksten rond een braaf model. Deze maand in de kiosk verliefd worden op Esquire? (Doe eens gek!) Op de losse verkoop cover: zelfde model uitdagend op een stapel boeken. ‘Boekenzomer!’ Strijdbare teksten rond een stukje borst. Op pagina 57 zie ik: ‘Wie wordt de most fashionable footballer uit de eredivisie?’ Elf topvoetballers genomineerd. Staat niet op de cover, wordt zelfs niet bij de Inhoud genoemd. Maand later in Esquire: Exclusieve topfotoserie van Lionel Messi. Is een voetballer, beste jongens van Esquire, een volkssport, vaak ordi en je ruikt ze. Ik weet het, valt helemaal weg bij een Grey Goose wodka of een cappuccino uit de nieuwe Dolce Gusto Circolo.

Maar verleid me, volgende maand. Wie weet wordt het een relatie.
Maak desnoods drié covers.