TeenVogue en LindaMeiden

Twitter, Facebook, pingen, whatsappen, noem alles maar op. Dat armzalige printgedoe op blaadjes papier…: pakken jonge meiden en jongens dat nog op? Wie weet, maar om te beginnen moet je zichtbaar zijn, laten weten dat je er bent.

Bekende merken hebben daar iets op gevonden.

Het blad 100%NL dacht: wij zijn best bekend rondom Volendam, wij willen jongeren bereiken, wij gaan een 100%NL Junior uitbrengen. Juniortjes komen niet in tijdschriftenkiosken, hun moeder wel. Hun moeder denkt: 100%NL is leuk, de juniorvariant zal ook wel kek zijn. In ieder geval óók Nick & Simon.
National Geographic dacht: wij zijn ondertussen gevestigd, wij willen jongeren bereiken, wij gaan National Geographic Junior maken. Pa koopt Senior, is toch al in de winkel dus vooruit, het proberen waard. ‘Zó word je astronaut en hoe plas je in de ruimte?’
CosmoGirl denkt al een tijdje: Cosmo is een bekend merk, op girlniveau valt ook heel wat te beleven. Stijve. Tampeloeres. Lul. Jongeheer. Keus uit 22 benamingen. Bij een grote foto van de scheve toren van Pisa hebben ze het deze maand over ‘zijn ding’. Ook dateblunders en besef: zoenscènes zijn niet altijd makkelijk als je thuis een vriendje hebt.

Maandblad TeenVogue bestaat al een jaar of tien en is een kindje van Vogue. Sterk merk Vogue dacht: onze lezersgroep is veel ouder (en drie maten dikker) dan we tegen adverteerders durven zeggen en jonge meiden pakken de Vogue van hun oma niet dus we gaan een Vogue voor écht jonge vrouwen maken. TwentyVogue staat raar, doe maar Teen.
Een nieuw blad voor jonge meiden gewoon in de winkel leggen? Kansloos. De doelgroep komt niet in de kiosk, voor de meesten is print veel te traag. Maar via het bekende moedermerk is er nog wel een kans. Waarbij nóg een bladenmakerstruc van belang is. Ook pa en ma moeten de junioruitgave interessant vinden, ze kopen het blad ook een beetje voor zichzelf. Vader vindt de ruimtevaartverhalen in NG-junior fascinerend, eindelijk snapt hij het. Moeder leest in 100%NL Junior ook het verhaal over Nick & Simon. Sommige Cosmo-vrouwen pakken elk tampeloeresverhaal mee. TeenVogue is voor teens, maar mother kijkt graag naar elke nieuwe mode.

Hetzelfde geldt voor LindaMeiden. Zoals bij bijna alle tijdschriften is ook de echte Linda-lezersgroep veel ouder dan wordt verteld. Dus, nieuw: LindaMeiden! Niet voor meiden maar gewoon voor de wat jongere lezeressen van Linda. Dezelfde grote mensenvormgeving, veel dezelfde rubrieken en een uitklapcover. Britt Dekker, Hanna Bervoets, Amy Winehouse, Merel Westrik en beffen is eng vindt 33 procent van alle jonge vrouwen. Loverboys, de dochter van Whitney Houston, de zoon van Matthijs van Nieuwkerk, de dochter van André Hazes, de zoon van Danny Blind, de vriend van Doutzen Kroes.
Had gedoseerd allemaal in Linda-zelf kunnen staan.
Had allemaal in National Geographic kunnen staan, in Cosmopolitan, in 100%NL, in Vogue.
Moeder heeft er een leuke special bij, twitterde dochter.