Papier

Tijdschriften zijn van papier, wát een leuke beperking. Likkebaardend kijk je om je heen, op al je schermpjes: het snelle Twitter, site zus site zo, Pinterest, Facebook. En laatst, schelig van jaloezie zág je me toch een app! Voor papier geldt: geniet van de technologische ontwikkelingen, en kies slim voor eigen gebruik uit de nieuwe printmogelijkheden.

Want: hup papier, je kunt het!

Acht soorten papier in een en hetzelfde blad, van bijna karton tot cellofaan. Hele gedeeltes van je blad uitgestanst, of juist opgebold. Glim, glimmer, glimst. Uitklapbare posters en covers. Papier laat zich niet in de muurbloempjesrol duwen en sluit creatieve deals met soulmate drukkerij.

Want: hup drukkerij, ook jij kunt het!

Talloze voorbeelden. Van jaren geleden tot deze week. Jaren geleden: scratch and sniff, aan de cover krabben en je ruikt de cake, de aftershave. Jaar geleden: vanwege een ingebouwde chip gaat de BN’er praten als je langs zijn cover loopt. Dit jaar: magazine met ingebouwde WiFi.

Papier & drukkerij laten zich niet kisten en nemen de handschoen op.

Layar is allang niet nieuw meer, QR-code is gewoon geworden. Eindelijk, eindelijk kreeg ik een tuincentrumfolder geïmpregneerd met bloemzaad. Leg de folder op een natte handdoek en de folder gaat bloeien. Telegraph Magazine bracht een cover met warmte-inkt: vinger op de afgebeelde lampenkap en ‘het licht gaat aan’. Het blad Vorsten was in drie dagen uitverkocht, ze brachten een morphing cover: de foto’s van Beatrix en Willem-Alexander vloeiden langzaam in elkaar over. UPC adverteerde in (papieren) Playboy met een commercial op een ingebouwd lcd-schermpje, Amerikaanse Esquire deed zoiets met Ford. En vraag niet hoe het kan, maar het kan en het is zo: (papieren) Entertainment Weekly kwam met een ingebouwde telefoon om live tweets te tonen. (Papieren) Forbes deze maand: een 4-pag WiFi-bijlage van Microsoft. Met ingebouwde cellular WiFi-hotspot! Een kleine WiFi-router biedt de lezers 15 dagen gratis internetservice. Accuduur drie uur, opladen via een micro-USB.

Even bellen, met de laatste Entertainment Weekly.

Even het internet op, met de nieuwe Forbes.

En even proeven. Frisdrank Fanta heeft een nieuwe ‘unieke’ smaak en liet rond Dubai het glossy papier ‘uniek’ smaken. De ‘first tasteble print-ad’. Scheur een stukje van de pagina en stop het in je mond. Nieuw! Fris! ‘Like a burst of sunshine’. Nog meer trek? Nuttig de héle eetbare printadvertentie!

Fanta

Papier barst van talent. Beperkingen zijn er niet. De technologie-ontwikkelingen zijn niet bij te houden, de technologische ontwikkelingen op papier ook niet. Op de cover van Voetbal International een lcd schermpje met de tien allermooiste doelpunten van het jaar, in slow motion.

Papier: ‘Nu loop je me te dollen’.