Aan tafel

Het keukentafelmodel! Grote tijdschriftuitgeverijen kijken kwijlend naar al die hoofdredacteuren die vanuit hun keuken iedereen & alles aansturen, ook de vormgeving, ook de marketing, ook de advertentieverkoop. Efficiënter kan het niet en wat blijkt: de kwaliteit van de uitgaves hoeft er niet onder te lijden. Eén sterke spin in het hart van de web en elke keer ligt er weer een mooi blad. Konden we Cosmopolitan maar opnieuw inrichten! En Nouveau, en Playboy en Vrij Nederland. Sluipend gaat het die kant al op, al jaren wordt bijna elke vertrekkende printredacteur niet vervangen. Bladen als Gooisch, Daphne’s Diary en Lef Magazine (‘voor verslaafden in herstel’) worden aan een keukentafel gemaakt. Natuurlijk aan een tafel met vier stevige poten, met hier een la en daar een la, met bijzettafeltjes, met extra stoelen, een slim krukje en een geheim uitschuifbaar blad. En kijk, daar aan de lamp hangt ook nog van alles. Alle overhead (verwarming, laptop, vloerbedekking, hypotheek) schrijven we elders af.

Op deze manier ontstaan overal nieuwe tijdschriften, eenmalig of voor lang. Tijdschrift-ideeën die bij dure overheaduitgeverijen geen schijn van kans zouden hebben.

Ik noem er zeven.

1) Eenmalige glossy over een voetbalclub met roots. Het ontstaan, alle kampioenschappen, de shirtontwerpen, de iconen, de eerste tekeningen van het stadion. De rellen! Volendam, De Graafschap, Sparta, MVV. Met meegeseald stukje eerste shirt. Voor de seizoenkaarthouders.

2) Eenmalig blad voor en over terminaal zieken. Je hebt het gehoord, de familie weet het. Alles over alles. Met veel ervaringsdeskundigen.

3) Eenmalig blad voor eindexamenkandidaten. Ervaringen, trainingen, concentratiecursussen. BN’ers gingen je voor. Boek nu de feestvakantie. Frauderen mag niet, maar zó zou het kunnen.

4) Blad met alles over álle popfestivals van deze zomer.

5) Eindelijk, eindelijk het tijdschrift Vijftig Tinten Grijs.

6) Hoe dan ook: Maxima. Bedenk maar iets en zet op de cover, een beetje bovenaan, goed in het zicht: Maxima.

SuzanMevrouw Suzan Otten-Pablos heeft ook een keukentafel. En ze heeft ADHD, haar kinderen ook. Dus verschijnt dit najaar het lifestylemagazine Suzan!!, voor iedereen die met ADHD te maken heeft. Suzan, na de Linda en de Maarten. Er is al veel voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis als Asperger, dyslexie, dyscalculie, DCD, PDD-NOS, en noem de afkortingen maar op. Het blad Impulsief, voor jongvolwassenen, bestaat al een tijdje, de bladen Balans en BalansKIDS ook. Dus zegt elke grote uitgeverij: hoezo nóg een blad? Weet u zeker dat we hier 50.000 exemplaren van gaan verkopen? Zeker weten van niet. Suzan Otten zegt, trommelend op haar keukentafel: een blad als Suzan!! is er nog niet, mijn keukentafelcalculatie is tevreden met 20.000 exemplaren. Een breed lifestyleblad over ADHD, niet vanuit een belangenorganisaties, en natuurlijk ook met ‘commerciële’ BN’ers.

In ieder geval is de conceptcover al helemaal goed: een druk jongetje achter een drumstel. (Ik durf het bijna niet te zeggen).Twee uiterst functionele uitroeptekens achter het logo!! En in het blad: Adelheid Roosen. Natuurlijk. Met op de reservebank ongetwijfeld Bert Visscher en Jochem Myer. Hoofdonderwerp in de Suzan!!: ADHD in het bejaardentehuis. We zien het voor ons.

Aan tafel!