Deelmoment
Het goede nieuws is dat de oplage van Happinez licht daalt. Licht dalen is een geweldige prestatie in tijden dat andere tijdschriften 20% krimp per jaar vieren als een meevaller, er was op 28% gerekend. Dit jaar een kwart lezers weg, verleden jaar ook al, hoeveel kwarten zijn er? Mindstyle-magazine Happinez (‘Tussen het einde van Niets en het begin van Iets ligt een heilige tijd’) timmert behoorlijk aan de weg, alhoewel het woord timmeren geen Happinez-woord is. Spiegelen. Gronden. Verbinden. Ergens in het blad: ‘Je kunt alleen leren door te doen’. Dus doén. En bij jezelf beginnen. De Happinez-formule werd naar Duitsland vertaald en blijkt ook daar een succes. Covertekst: ‘Leben im zeichen der Liebe’. Voeg de oplage van nog wat Duitstalige landen toe en je kunt zeggen: over de grens is Happinez op dit moment groter dan in Nederland. De Spaanse taal lonkt, de Engelse ook.
Natuurlijk is er ook een Happinez-agenda (2014!), geheel in mind met inspiratiekaartjes en vrolijke leeslinten. Geen zin in de zoveelste sfeeragenda? Kies voor het typische Happinez-horloge, met de typische Happinez-kreet ‘Tijd cadeau’. Op de wijzerplaat geven lotusbloemen elk nieuw kwartier aan, de basisprint is een eeuwige knoop, een van de acht schatten van het boeddhisme. Doén. Dus: agenda, special Happy-kidz met een Happinez-z, mind-horloge, een boek van Deepak Chopra en het Happinez Festival. Thema: yoga, van hatha tot kundalini.
Het is erg verleidelijk om teveel uit Happinez te citeren. Juist omdat alles zo consequent eigen is, lees je tientallen zinnetjes die je nergens anders aantreft. ‘Op retraite in een stiltegebied, likkend aan een oerwoudvrij ijsje’. Krijsend zou je naar de Febo willen rennen. (Sorry)
Een van de motto’s van Happinez is ‘Geluk geef je door’. En natuurlijk denkt men ook bij Happinez: dat verdomde internet met steeds maar nieuwe mogelijkheden, hoe kunnen wij van old school print samen met onze online vriend iets win-winnerigs maken? Ja hoor, ooit was Layar nieuw, en al je print aandoenlijk op iPad. Augmented reality! Ja hoor, al die grapjes met QR-codes. Ja hoor, web shop aankondigen, bestel nu die ring met rooscamee of een usb-stick van sprokkelhout. En ja, vanaf nu samen te stellen: je persoonlijke Happinez Geluksboek. Merci internet, zei print. Een mooi win-winidee.
Maak een persoonlijk Geluksboek voor iemand. Voor je moeder, voor je vriend, baby, wijkagent. Voor jezelf of voor de favoriete docent. Stuur eigen foto s, eigen citaten, eigen verhalen naar Happinez. Happinez voegt pagina’s toe -citaten genoeg!- en alles verschijnt tenslotte in druk, in de onmiskenbare Happinez-vormgeving. Gewenste naam op de cover. ‘Een beetje van jezelf, een beetje van Happinez’.
Een slimme commerciele actie. Nee, in Happinez-woorden: een hartverwarmend aards deelmoment.
Rob van Vuure is bladendokter van Nederland, columnist van de Volkskrant én creatief directeur van ZB. Iedere twee weken lees je hier zijn nieuwste column. Neem voor meer informatie contact op met rob@zbcom.nl.