Big

Joris van Heukelom, insider, zegt: ‘Over tien jaar geen tijdschriften meer’. Derk Sauer, insider, zegt: ‘Over vijf jaar geen tijdschriften meer’. Het gaat hard.

Natuurlijk verdwijnen niet alle bladen, veel titels (Playboy, Vorsten Royale) kunnen uitstekend thuis aan de keukentafel gemaakt worden. Telefoon, cv, tafel boeken we elders. Natuurlijk is het straks schrikken als ook uitgeverij Weekbladpers met haar toekomst naar buiten komt. Opzij? J/M voor ouders? Natuurlijk: uitgeverij HUB in mootjes, uitgeverij Pelican (Elegance) verdwenen of toch weer niet, uitgeverij Hearst (Ouote) schrapte, drukkerij Roto Smeets saneert. Alles natuurlijk, maar het allerallertreurigste bericht las ik een paar weken geleden. In de krant, op pagina 3: ‘Drukkerij wordt champignonbedrijf’. Een drukkerij in Ittervoort (trouwens, hoofdkantoor in Engeland) ging brainstormen en zag nieuwe kansen. Natuurlijk, champignons op dode bomen.

En altijd de vraag: met welke tijdschriften gaat het dan wél goed? Er is een handjevol troost, met altijd Happinez in het rijtje. Happinez, ooit bedacht door Inez van Oord. Inez dacht: komt goed uit, met mijn naam. Happiness, Inez, Happinez.

Maarten van den Biggelaar dacht ook zo. Als je big in je naam hebt en internationaal denkt, is de naam snel bedacht. BIG entertainment, een nieuw digitaal magazine-platform. Er ontstaan overal nieuwe online-tijdschriftformules. Meer dan een handjevol troost! Nog nooit zo’n interessante kiosk gezien als nu, en de naam is smartphone. De definitie van het begrip magazine verandert in sneltreinvaart: een diversiteit aan onderwerpen, gebracht zoals ‘vroeger’ papieren tijdschriften dat deden, maar nu met alle voordelen van online. Bij BIG entertainment dagelijks 30 á 40 nieuwe actuele artikelen, met bovenaan de site het update-tijdstip. Elke morgen om 8 uur: daghoroscoop. De hele dag paparazzi-foto’s. Elke avond: instagram van de sterren. ‘Yolanthe hoopt stiekem op een kindje’. Maar ook veel serieus nieuws: boeken, films, wereldpolitiek. ‘Bezorgdheid om Nederlanders op Philippijnen groeit’. Alles te downloaden in de appstore of bij Google play, alles te lezen in de file, in de trein, in de rij. En, we zijn tijdschriftdenkers of we zijn het niet: elke avond, net voor het naar bed gaan, een nieuwe aflevering van de soap Wellust. Binnen drie seconden stuit je op de zin: ‘Lola heeft haar promiscuïteit niet van een vreemde’. BIG entertainment is een soort Grazia mét sport- en wereldnieuws. Lekker smartphone-blad, nu al meer dan 10.000 unieke bezoekers per dag.

May-Britt Mobach was hoofdredacteur van Marie Claire en startte ook een tijdschrift 3.0. Wat is mijn naam en wat deden Big en Inez? Dus: Amayzine.com. Een prachtige up-to-date mode en beauty-site. Prachtig ‘magazine’, volgens de nieuwe definitie. May-Britt: ‘Het verschil met een papieren tijdschrift? Als het morgen gaat stormen, laten we vandaag de mooiste parka’s zien. Als het morgen strandweer is, brengen we vandaag een grote bikinispecial. En morgenvroeg wat slimme combinaties’.

Over vijf jaar geen tijdschriften meer? Over vijf jaar barst het van de magazines. Kwestie van definitie.