Nelson Mandela
Mandela. Even de besluiten van vijf maanden geleden updaten. Hoe de cover? Over de hele wereld zijn verleden week duizenden covers gemaakt, alleen in Nederland al tientallen. En zit er een echt bijzondere tussen? Nee. Zo’n iconische gebeurtenis, zo’n bekend gezicht, zo’n bekend leven. En dan na vijf maanden bonustijd nog niets bijzonders op je scherm? Klopt. Want de dood van Mandela haalt het coverwise niet bij Marilyn Monroe, Luther King, Kennedy, Prinses Diana, John Lennon. Er is geen dramatiek. Over de storm van afgelopen week kun je spannender covers maken (Westerstorm: alle letters van het logo zijn naar rechts opgeschoven. Hoog water: alle letters van het logo drijven hulpeloos bovenin). Als Obama hetzelfde zegt als iedereen in de tram (‘God op aarde. Verzoeningsheld’) is er voor een cover geen eer te behalen. Het tienseconden-idee stond worldwide na een uur nog fier overeind: vooral die mooie kop groot. Zie Time. Zie SowetoMagazine. Zie Independent. Zie La Razon. Zie weet ik wat allemaal. The New Yorker doet afwijkend, de Portugese Diario Catarinense ook.
Overal professionele soberheid als finale van een creatief coverproces. Maar: de begrafenis is pas zondag. Mandela heerst nog een extra week, dus is er een second opinion. Volgende week Mandela en de context, het verleden, Afrika, die andere helden. Ja, ja, je kunt met de contouren van Afrika veel kanten op! Benieuwd wat Vrij Nederland dán doet. Deze week heeft de VN-special een creatieve en tóch geslaagde cover. Een geweldige illustratie met een subtiele eye catcher, het oog van Mandela wordt gevormd door een vredesduif.
Wereldkampioen van de week, en niet alleen in Nederland.