Wind mee

Wind mee.

Bomen die tot de hemel groeiden, ook de bomen waar je tijdschriften van maakte. Wat je ook deed, elke week verkocht je meer. Elk lullig probeersel had succes, dus: gouden vondst. Soms mislukte een cover, maar toch een topverkoop. ‘Zie je wel: vaag artistiek, daar hebben de mensen behoefte aan’.

Wie kon er echt bladenmaken, wie niet? Dat wist je niet, dat bleek pas toen de wind ging liggen. Een afgeprijsde Viva verkopen, dat kon iedereen. Een kerstnummer verkopen, dat kon iedereen: benen van de trappers, rechtop zitten en kijk ons eens hard gaan. Scherp-zijn was niet nodig.

Maar het werd windstil. Het werd zelfs tegenwind. En wat bleek: weinig bladenmakers-koren, veel bladenmakers-kaf.

Tegenwind werd storm. Oplages daalden en dalen, wat je ook doet. En de scherpte verdween ook nu: welnee, het was geen slecht idee, je weet toch dat onze oplage structureel zakt? Welnee, het is geen verkeerd covermodel, je weet toch dat we al een jaar op een index van 87 zitten? Niemand die zegt: hé vrouwenblad, alweer een verhaal over de beste vreemdgaanplekken? Of stond het in Libelle, in Margriet, in Viva, in Flair, in Vriendin, in Ouders van Nu, in de krant, in Elle, in Vrouw, in Linda of in Marie Claire? Index 87, en je onverschillig verschuilen achter ‘print is dood, wat je ook doet, digi weet je wel’.

Wind mee, windstil, tegenwind, storm tegen.

Complete klimaatverandering.

nl.tijdschrift.smn.libel.2014Tijdschriften werden merken die ook digitaal aangepakt moeten worden. En weer zie je: koren én kaf heeft succes. De gouden printtijd revisited. Wat je ook bedenkt: top, al weer een betere index. Zoveel meer bezoekers, zoveel meer downloads, zoveel meer shop-omzet. Bijna 13% van de Nederlanders leest tijdschriftencontent op een app, website of pdf, verleden jaar nog maar 2%. Een gigastijging, ondanks de cliché-ideeën. Want ja hoor, een styliste licht live haar printproductie toe. Ja hoor, Gordon heeft een nieuwe vriend, vlug vlug het is nog geen ex, lachend gierend brullend neemt hij al zijn exen even door. Ja hoor, een video over Piet Hein Eek. Ja hoor, tip de button aan en zó kookt Joop Braakhekke. Ja hoor, de complete gids met Lowlands-clips. Donald Duck kwaakt als je hem aanraakt (André Rieu). En bij elk blad verwijzingen naar webshop en site, of naar het instagram-account van een redacteur.

Actie actie, overal. Tijdschriftenmerken zijn digitale klikfeestjes geworden. Elk lullig probeersel heeft succes, dus: gouden vondst. Soms mislukt er iets, maar niet zeuren, top-index, duizenden downloads. Tienduizendste bezoeker! Miljoenste bestelling!

Ook kaf scoort nu, zoals ooit print.

Maar straks, als de wind gaat liggen?