Wie de Bijbel kent…
Over het tijdschrift Jezus! (het uitroepteken is een onderdeel van het logo). ‘Wie de Bijbel kent, weet dat Jezus dit nooit gewild zou hebben’, schreef iemand op de site van de EO. Dat belooft wat. Een tijdschrift over Johan Cruijff, die andere Jezus, dat JC nooit gewild zou hebben! ‘Waar Van Gaal beter in is’. ‘De-ruzie-met-Cruijff-top-100’. Hazes dan maar. Het blad Sinterklaas was er al.
Vraagje aan de makers van het blad Jezus!: ‘Gaan jullie er geld mee verdienen?’ Als ze 40.000 exemplaren verkopen, spelen ze quitte. Dat gaat lukken. Zoals ze zelf zeggen: ‘Veel beroemdheden kregen hun eigen glossy. Maar de bekendste persoon op aarde nog nooit’. Ze hebben gelijk, er liggen nog veel mogelijkheden voor eenmalige uitgaves. Over de reeds genoemde heiligen bijvoorbeeld, maar ook een eenmalig magazine over Theo van Gogh (april), over Anouk, over Humberto, Pim Fortuyn of over Nick & Simon zal ruimschoots de 40.000 halen.
Hoeveel woordspelingen mogen er in een column over Jezus!? Nul, als het even kan. Dus meteen maar schoon schip, deze zinnetjes las ik overal: Jezus! is verschenen / Jezus! wat een leuk blad / Jezus!, daar geloven we in / De gniffelende man in de kiosk zei: daar ligt Jezus! / Het blad Jezus!? Amen / Het is niet wat u verwacht, gelóóf me.
Dat laatste zinnetje is van hoofdredacteur Arthur Japin. Maar het aardige van de uitgave is dat het precies wél is wat je verwacht. ‘Wie de Bijbel kent, weet dat Jezus dit zéker gewild zou hebben’. Jezus Christus kun je op duizend manieren inkleuren, roep maar iets en het kan op Jezus slaan, ontken maar iets en je hebt ook gelijk, betrek een willekeurige stelling en het zou best eens, eventueel, je weet maar nooit, zomaar kunnen.
Noem binnen dertig seconden vijf Bekende Nederlanders die iets over Jezus kunnen zeggen. Na twaalf seconden waren ze er al. Ben Tiggelaar, leiderschapslessen. Menu uit het jaar nul? Kookdominee aan de slag. Jezus en de popmuziek? Leo Blokhuis. En vul de onderwerpen maar in voor Hans Aarsman, Bram Bakker, Goedele Liekens. Waarom niet, zei de geldschieter. Verspreid door het blad acht foto’s van plekken waar Jezus’ voeten ooit gestaan hebben. Mooi idee: zo maak je een virtuele pelgrimstocht met je smartphone. Door de woestijn, naar Nazareth, naar de plek van de Bergrede. In het blad ook een prachtige sobere modereportage, ‘de superfoute en supersympathieke figuren uit Jezus’ entourage werden gekleed’. Je hebt gelijk Goedele, Jezus had iets met deze Maria Magdalena! Verder een enquete, een opsomming van al onze vrije dagen dankzij Jezus, Jezus op je kont als tattoo. Woonreportage ‘Jezus in huis’. Interviews: was Jezus maar een feminist. Nu nog een zoekplaat, wat cartoons en een pagina gadgets, en het blad is compleet. Ook geregeld! Ook mooi: de tussenpagina met 9x niet waar. Niet waar: Jezus had lang haar. Niet waar: Jezus was tegen homo’s. Niet waar: Jezus had een vrouw.
Volgens de uitgever komt er geen tweede uitgave van Jezus! Zeg maar gerust: niet waar. Andere hoofdredacteur, andere Jezus. Straks wordt het Kerstmis jongens en ‘wie de Bijbel kent, weet dat Jezus het gewild zou hebben’.